Trods værftsballade: Nu repareres skibene i Faaborg

Værftsdirektør Jan Mortensen fra Faaborg undrer sig over udbudsknas. Det første hjemmeværnsskib er allerede ankommet.

Der er hård kamp om opgaverne blandt de mindre fynske værfter.

I sidste uge brød kampen ud i lys lue, da en ordre på 100 millioner kroner havnede hos Faaborg Værft.

Men nu har Søværnet skåret igennem.

Værftet skal trods klager fra brancheforeningen Martime Danmark og Søby Værft de næste fire år stå for vedligeholdelsen af 30 af Marinehjemmeværnets fartøjer af MHV 800, 850 og 900-klassen.

Selv om Klagenævnet for Udbud nu skal tage stilling til, om der er substans i klagen, har den ikke opsættende virkning.

Det håndfaste bevis for den påstand er, at det første hjemmeværnsskib allerede er dukket op på det sydfynske værft for at få den store overhaling.

Klagerne kan allerhøjst få en erstatning, hvis udbuddet er foregået på forkerte vilkår.

Hverken Søby Værft eller Danske Maritime mener, at Faaborg Værft havde styr på miljøgodkendelsen til sandblæsningsopgaverne, da man lagde billet ind på ordren.

Dem har værftet først søgt senere, siger klagerne, der også bemærker, at Faaborg Værft ikke er medlem af brancheforeningen.

Men det afviser Faaborg Værfts direktør Jan Mortensen mandag over for TV 2/Fyn.

 

quote Man har påstået, at vi ikke har vores ting i orden, men selvfølgelig har vi det.

Jan Mortensen , direktør, Faaborg Værft.

 

- Man har påstået, at vi ikke har vores ting i orden, men selvfølgelig har vi det, når vi går ind og byder på en ordre som denne. Det ville være helt og aldeles tåbeligt at bruge så mange timer på at lave et udbud som dette, hvis ikke vi var sikre på, at vi havde tingene i orden, forklarer han. 

 

Han glæder sig over opgaven, der betyder fast arbejde de næste fire år. 

Faaborg Værft har lige som de fleste mindre fynske værfter brug for opgaven.

Indholdet i ordrebøgerne og indtjeningen i branchen har det med at skifte lige så hurtigt som tidvandet i perioder.

Selv om flere af de fynske småværfter er innovative og tænker i både elfærger og kompositskibe, skal der et ekstraordinært overlevelesesgén til at klare udfordringerne.

I Faaborg havde man sidste år et beskedent overskud på 268.000 kroner før skat efter tre foregående år med underskud.

I Søby var der et overskud på 151.000 kroner før skat i det senest offentliggjorte regnskab fra 2015, mens Marstal Værft kæmper med negativ egenkapital.

Assens Værft klarede sig bedst med et overskud på 2,8 millioner kroner før skat.

Oversigt

    Oversigt