City-direktør føler sig misforstået om trafikplan efter tv-interview
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Direktør Peter Bøgholm fra Odense Cityforening har sendt mail ud til foreningens 198 medlemmer med budskab om, at han føler sig misforstået omkring sin holdning til Odense Kommunes mobilitetsplan.
- Der er blevet malet et billede af, at det bliver besværligt at komme ind til bymidten. Men det tyder intet på. Tværtimod tyder det på, at det bliver lige så nemt som hidtil at komme herind.
Sådan sagde direktøren for Odense Cityforening, Peter Bøgholm 29. november, da TV 2 Fyn i et tv-interview bad direktøren forholde sig til Odense Kommunes justerede grønne mobilitetsplan, der nu lægger op til begrænset adgang til bymidten for bilister.
Nu fremgår det af en mail fra Odense Cityforeningen til foreningens 198 medlemmer, at direktør Peter Bøgholm føler sig misforstået.
”Der har de sidste dage været en debat om Cityforeningens holdning til Odense Kommunes mobilitetsplan, som er foranlediget af et båndet interview på TV 2 Fyn."
"Interviewet, som varede ca. 15-20 minutter, er efterfølgende blevet klippet ned, og tolkes desværre på en måde, så Cityforeningens holdning vedr. tilgængelighed til byen ikke kommer ordentligt til udtryk. Derfor denne mail”, skriver Cityforeningen i mailen, som TV 2 Fyn er i besiddelse af.
Mailen kommer, efter at TV 2 Fyn to dage efter interviewet med Peter Bøgholm valgte at gennemføre sin egen undersøgelse af, om cityforeningens medlemmer er på linje med deres direktør.
TV 2 Fyn spurgte derfor 20 tilfældigt udvalgte butikker og her svarede 16 ud af 20 butiksejere i Odense Centrum, at de er bekymret over mobiltetsplanen, som blandt andet betyder hastighedsbegrænsninger inden for ringvejen og dyrere parkeringspriser for alle andre biler end elbiler.
Overblik: Det betyder Odenses nye trafikplan for dig
Færre hastighedsnedsættelser, mere fokus på bybusser og så vil Gent-modellen komme i spil i Odense. Få overblikket over, hvordan den nye trafikaftale er forskellig fra den gamle.
Det bliver - fortsat - mere besværligt at køre bil i Odense og nemmere at være cyklist, fodgænger eller buspassager.
Odense har fået en ny Grøn Mobilitetsplan. Den gamle, der blev vedtaget af alle partier i byrådet i sommer, smuldrede efter stort drama.
Sent onsdag aften blev Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Moderaterne og løsgænger Andreas Møller enige om den nye trafikaftale for Odense. De borgerlige partier er ikke længere med i aftalen.
Trafikplanen vil - ligesom den gamle - få stor betydning for udviklingen af trafikken i Odense. Hastighedsgrænserne på byens veje vil blive sat ned mange steder, veje vil blive lukket eller ensrettet, og det vil generelt blive mere besværligt at køre i bil i byen.
Herunder kan du få overblikket over, hvad den nye aftale indeholder, og hvordan den adskiller sig fra gamle trafikplan.
Det betyder Odenses nye trafikplan for dig
Færre hastighedsnedsættelser
I den nye trafikplan er der færre hastighedsnedsættelser end i den oprindelige. Den forventede reduktion er sænket fra 30.000 ton til 17.000 ton.
Fartgrænserne vil blive sænket til 30 kilometer i timen på hele vejnettet inden for Ring 2. Hastighedsnedsættelserne på selve ringvejen bliver dog droppet.
Det er heller ikke længere planen, at hastigheden på de største indfaldsveje og trafikveje skal sænkes med 20 kilometer i timen.
Til gengæld vil hastigheden på udvalgte støjplagede veje uden for Ring 2 blive sænket til 40 kilometer i timen. Det gælder eksempelvis Hjallesevej og Læssøegade.
Uden for Ring 2 udpeges to lokalområder, hvor hastigheden sænkes til maksimum 30 kilometer i timen. Det kunne blive i Sanderum-Dalum-området eller ved Fuglebakkekvarteret i Tarup.
Hvad med Fynske Motorvej?
Det er stadig en del af aftalen, at hastigheden på Fynske Motorvej skal sættes ned til 90 kilometer i timen, selv om det ikke er noget, kommunen kan bestemme, og regeringen i sommer afviste at nedsætte hastigheden på motorvejen syd om Odense.
Hvis motorvejshastigheden ikke kan reduceres, fremgår det af den nye aftale, at forligspartierne vil afsøge andre muligheder. Her er håbet, at staten vil hjælpe kommunen, da den mener, det er statens ansvar.
Nye busgader og bussluser
I den nye aftale er der fortsat planer om, at der skal investeres i den kollektive trafik, heriblandt byens busser.
Det nye er, at der skal etableres såkaldte busgader og bussluser, hvor det tidligere kun skulle gøres lettere for busser at komme frem via busbaner.
På Søndre Boulevard vil de eksisterede fire spor blive ændret til to spor for biltrafik og to spor til busser.
Forventet reduktion: 9.000 ton
Flere klimavenlige områder og Gent-modellen
I den nye trafikplan er der mere fokus på klimavenlige områder end den oprindelige. Den forventede reduktion er hævet fra 20.000 ton til 33.000 ton per år.
Her er det den såkaldte Gent-model, der kommer i spil. Den var ikke med i den oprindelige aftale. Her vil nogle byområder blive fredeliggjort - ligesom i den belgiske by Gent - i såkaldte mobilitetszoner. Det er et byområde, som lukkes af for gennemkørende biltrafik.
Det vil gøre det mere besværligt for bilister, men til gengæld noget nemmere for cyklister og fodgængere, og gadebilledet bliver grønnere og mere tilgængeligt for det lokale byliv.
Det kan for eksempel komme til at ske i Skibhuskvarteret med en ensretning af Skibhusvej, hastighedsnedsættelser, vejlukninger og reducering af kantstensparkering på Skibhusvej.
Det vil også ske i en endnu unavngiven bydel.
Mere fokus på elbiler og parkering
I den nye aftale er der stort set ikke ændret ved planerne fra den oprindelige aftale om at øge fokus på elektrificering af bilerne i Odense.
Ambitionen er, at minimum 40 procent af bilerne i 2030 skal være elbiler.
Der skal etableres flere parkeringspladser til elbiler og laves flere ladestandere.
Det vil give en forventet reduktion på 21.000 ton om året.
Samkørsel og delebiler
Der er ikke ændret ved planerne fra den oprindelige aftale om at øge fokus på samkørsel og delebiler.
Det skal give en forventet reduktion på 10.000 ton per år.
Det gælder blandt andet, at der skal reserveres gratis parkeringspladser til delebiler ved alle kommunale parkeringsanlæg og trafikknudepunkter.
Odense Byråd vil samlet set reducere med 100.000 ton CO2 i 2030.
Der er ikke nogen planer i den nye aftale om, at der skal etableres nulemissionszoner i Odense. I sådan nogle zoner vil det ikke være tilladt for benzin- og dieselbiler at køre ind i.
Hele byrådet var 9. juni enige om den første aftale, men allerede få dage efter vaklede fundamentet.
I mailen til medlemmerne anfører Peter Bøgholm, at temaet for interviewet med TV 2 Fyn slet ikke var ”trafikale forandringer” men derimod en detailhandelsanalyse fra tidligere i år, der tegner en positiv prognose for detailhandlen i Odense.
”Interviewet tager altså udgangspunkt i ovenstående og handler ikke om forandringer i trafik, som det efterfølgende giver indtryk af, men dybest set om flere mennesker, der skal bo i byen og flere gæster ude fra”, skriver Odense Cityforening i mailen.
Hidtil har TV 2 Fyn valgt kun at publicere dele af det i alt 12 minutter lange interview med Peter Bøgholm. TV 2 Fyn vælger nu at lægge hele interviewet ud. Det kan ses øverst i artiklen.