Jesper Buch

Journalist

18. okt. 2024 kl. 6:00
Svante Lyngsie

Ulrik er lænket til kørestolen: Nej til handicapbil og flere ture med Flextrafik

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

Ulrik Brejnholt har muskelsvind, og de seneste år har han ikke kunne bruge sine ben. Nyborg Kommune har givet afslag på en ny handicapbil, og han har ikke har ret til flere ture med Flextrafik. Derfor frygter han nu, at han må blive hjemme og droppe både hobbyer og familiebesøg.

Indtil 2022 havde Ulrik Brejnholt en handicapbil med lift. Det betød, at han selv kunne fragte sig til familiebesøg, håndboldkampe og som tidligere landmand dyrke sin interesse for frilandsgrøntsager.

Men da hans helbredssituation blev forværret, forlangte en læge og en motorsagkyndig, at han fik en bil, hvor han kunne blive siddende i sin kørestol, mens han kørte. 

Nyborg Kommune afviste dog at finansiere den krævede bil til den handicappede mand.

- De mente ikke, at jeg havde kørselsbehov nok. Så måtte jeg selv finde ud af, hvordan jeg kom videre i teksten. Jeg synes ikke, det er fair, siger Ulrik Brejnholt.

Færre får handicapbil

Den handicappede, 74-årige mand kommer alene omkring i sin el-kørestol i sit hjem i Ullerslev, og han får kun hjælp fra Nyborg Kommune til at stå op om morgenen og komme i seng om aftenen.

Men når han skal væk fra Ullerslev, er han afhængig af en bil eller offentlig transport.

- Jeg er 74 år, og er en gammel idiot. Men jeg kan ikke sidde stille. Der skal ske noget hele tiden. Ellers går jeg totalt ned psykisk, lyder det fra Ulrik Brejnholt.

Nyborg Kommune er langt fra den eneste kommune i landet, der har strammet op på tildelingen af biler til handicappede.

Læs også: Fynsk frisør er verdens bedste: - Jeg er selvfølgelig stolt
Gå tilbage Del
17. okt. 2024 kl. 13:10

Fynsk frisør er verdens bedste: - Jeg er selvfølgelig stolt

Morten Albek

Salon Nifty fra Nyborg hev medaljer med hjem fra årets verdensmesterskaber i frisørkunst. 

Der var omkring 1200 deltagere til konkurrencen i Paris, men det blev både til en guld- og en sølvmedalje til den fynske salon. 

Salonejer Laura Jørgensen klippede sig til førstepladsen i kategorien 'avantgarde', mens hun sammen med sin elev, Freja Lauridsen, sikrede sig en andenplads i holdkonkurrencen 'fashioncut'.

Sidste år søgte 210 personer på Fyn støtte til en handicapbil. Og af dem endte 38 procent med et afslag. På landsplan er støtten til handicapbiler faldet med 25 procent.

- Det, der har ændret sig, er reglerne der bliver administreret efter. Hvor man tidligere gjorde, hvad man kunne for at kompensere mennesker med et handicap, så de kunne leve et liv som andre mennesker, så går man nu ind og siger, hvad kan du nøjes med. Og når man ikke er i arbejde, så kan man nøjes med langt mindre end andre mennesker, siger Thomas Krogh, der er politisk chef i Muskelsvindfonden.

Administrativ ændring

Kommunerne har nu Ankestyrelsens godkendelse af, at der bliver lagt vægt på, at handicappede har job eller er i uddannelse, når de skal tildeles støtte til en handicapbil.

- Det er blevet langt sværere at få støtte til en handicapbil, når man ikke længere er i arbejde eller under uddannelse. Og det er fordi, det at kunne leve et liv og være sammen med venner, familie eller besøge sin kones gravsted, det tæller ikke længere så meget som tidligere, siger Thomas Krogh.

Men for Ulrik Brejnholt giver den argumentation ikke mening.

- Det stemmer jo slet ikke overens, når vi hører, hvad de råber op om i regeringen. Nu skal der gøres det og det for trivslen, det er så vigtigt og alfa og omega. Så holder det jo ikke en meter, den måde de griber det an på, siger han.

Muskelsvindfonden vil nu klage over den nye kommunale praksis til Folketingets ombudsmand. 

Slut med flexture for i år

Uden handicapbil er Ulrik Brejnholt afhængig af Flextrafik. Men handicappede er kun er berettiget til 104 flexture om året.

- Den 6. oktober havde jeg brugt de 104 ture til basale ting. Og jeg vil stadig meget gerne ud og se håndbold. Jeg skal slå tiden ihjel, eller kan jeg bare sidde her og kigge ud af vinduet, siger han.

Læs også: Bøderegn på motorvejen: Fokuserer på bestemt overtrædelse
Gå tilbage Del
17. okt. 2024 kl. 12:29

Bøderegn på motorvejen: Fokuserer på bestemt overtrædelse

Morten Albek
TV 2 Fyn, 2010

Fyns Politi er til stede på Fynske Motorvej, og i dag er særligt én overtrædelse i fokus. En overtrædelse, der har ført til en række sigtelser på kort tid. 

Det skriver politiet på det sociale medie X.

- Serviceinfo fra Fyns Politi: Første vognbane har stadig ledig plads på Fynske Motorvej. Vi har på kort tid sigtet ti bilister for ikke at holde til højre her til formiddag. Vi fortsætter den praksis, skriver vagtchefen.

Det koster 1000 kroner at blive taget i forseelsen.

- Kør forsigtigt. Og lovligt. Og sikkert, slutter politiet.

På flere af sine ture skal han endda rejse med Flextrafik flere gange. For eksempel bruger han Flextrafik to gange, når han skal besøge sin datter i Svendborg, og fire gange, når han skal besøge sin søn i København. Dermed er antallet af dage, hvor han komme væk fra sit hjem langt færre end 104.

- Jeg har forsøgt at kontakte kommunen, og de affejer det, og siger, at det politisk bestemt. Det kan der ikke laves om på. Så jeg har årets sidste kvartal, hvor jeg skal finde ud af noget andet, siger Ulrik Brejnholt.

TV 2 Fyn har forgæves forsøgt at få en kommentar fra socialdirektøren og formanden for Social- og Handicapudvalget i Nyborg Kommune.

5. jul. 2024 kl. 11:45

Lokal fisker advarer om placering af ti milliarder dyr bro: - Det er hul i hovedet

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

Lokal fisker mener, at Vejdirektoratet har glemt at tage hensyn til miljøet, når det foreslår en Lillebæltsforbindelse over Fænø.

- Det er hul i hovedet at placere en bro derude, siger Allan Buch fra Skrillinge og peger ud mod den lille ø Fænø i Lillebælt.

Han er fisker og har boet i vandkanten syd for Middelfart hele livet. Få kender området så godt som ham.

- Der har aldrig været så mange marsvin, som vi har set de senere år. At man kan få den tanke at bygge en bro lige dér er helt ubegribeligt, siger han.

Allan Buch og de andre beboerne i området ryster på hovedet efter at Vejdirektoratet onsdag offentliggjorde den første indledende undersøgelse af en ny bro over Lillebælt med en anbefaling om, at en ny forbindelse over Lillebælt skal gå syd om byen og hen over Fænø til Jylland.

Læs også: Analyse af ny Lillebæltsforbindelse sat på pause
Gå tilbage Del
3. jul. 2024 kl. 14:10

Analyse af ny Lillebæltsforbindelse sat på pause

Morten Albek
Ole Holbech

Det blev politisk besluttet i Intrastrukturplan 2035, at man skulle undersøge muligheden for en ny Lillebæltsforbindelse, så man kan sikre den nødvendige vej- og jernbanetrafik i Lillebæltskorridoren.

- I screeningsfasen har vi kigget på seks forskellige linjeføringer for en ny forbindelse på tværs af Lillebælt. Vi har regnet på og sammenlignet de forskellige løsninger. Det viser det sig, at en vejforbindelse syd om Middelfart er den løsning, der giver de største trafikale gevinster, når man ser på sparet rejsetid og kørselsomkostninger, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense.

Det skal dog ses i sammenhæng med resultatet af den forundersøgelse, der lige nu er i gang af en Als-Fyn forbindelse. Denne undersøgelse forventes at blive afsluttet i år.

Derfor har man sat analysen af en ny Lillebælts-forbindelse på pause til man har resultaterne af undersøgelsen, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Det ventes at Den Ny Lillebæltsbro kan holde mindst 50 år endnu, mens der ikke vil være kritisk trængsel på den før år 2040.

- Jeg tænker, at det er sådan noget, man har siddet og tegnet ved et skrivebord. Der er ikke taget højde for bundforhold, naturinteresser og dyreliv og at vi ligger i et Natura 2000 område, siger Allan Buch.

Mest effektivt

Ifølge Vejdirektoratet vil en sydlig forbindelse være den samfundsøkonomisk mest rentable løsning, når man ser på rejsetid og køreomkostninger. Desuden vil den fordele trafikken på en bedre måde i Trekantområdet end i dag.

En ny Lillebæltsbro har både erhvervsliv og borgmestre ønsket i årevis, fordi de frygter, at trafikken vil være sandet til om få år.

En ny bro og tilhørende anlæg syd om Middelfart skønnes at koste cirka ti milliarder kroner. Men den falder ikke i god jord hos Allan Buch.

- Jeg har ikke belæg for at betvivle de samfundsøkonomiske beregninger om køretid og trafikfordeling, men man forholder sig slet ikke til de miljø- og naturmæssige konsekvenser, som det vil få for den sydlige del af Middelfart, siger Allan Buch.

- Man har i hvert fald ikke taget naturen med i overvejelserne. Da man lavede Baltic Pipe hos os, måtte man gå uden om Natura 2000 området Nu anbefaler man så en bro midt i samme område. Det giver slet ikke mening.

Kommer bag på politiker

Politikerne i Middelfart har i årevis kæmpet for en ny Lillebæltsbro, men anbefalingen fra Vejdirektoratet er de ikke begejstrede for.

- Vi har jo hele tiden foreslået en parallelforbindelse i forhold til den nuværende nye Lillebæltsbro. Så det kommer da i hvert fald bag på mig, at man foreslår det her, siger byrådsmedlem og politisk ordfører for Socialdemokratiet, Kaj Johansen.

- Der er så mange åbenlyse ting, der taler for, at det ikke er muligt at køre syd om byen. Der er mange hensyn, der skal tages i forhold til en placering, og for mig at se, har man i Vejdirektoratet kun forholdt sig til trafikafviklingen. Det mener jeg er helt forkert.

Den konservative Morten Weiss-Pedersen vender også tommelfingeren ned.

- Analysen er sikkert metodisk korrekt i sin anbefaling. Omvendt vil en bro netop i det område ramme naturværdierne hårdt syd om Fænø, nord for Føns Skov og ved Stenderup Halvøen, siger han.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her