Tidligere kontanthjælpsmodtager: Jeg var kastebold hos kommunen i to år

Firmaet ISU, som har tilbudt Odense Kommune at hjælpe 5100 kontanthjælpsmodtagere i job eller uddannelse, har tidligere haft stor succes i Furesø Kommune. Dorthe Vang Olsen var en af de mennesker, som via ISU fik sig et arbejde.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det fynske firma Institut for Serviceudvikling, ISU, har specialiseret sig i at finde arbejde til ledige. De har tilbudt Odense at spare kommunen for 50 millioner kroner ved at overtage 5100 kontanthjælpsmodtagere. Firmaet har tidligere samarbejdet med blandt andre Ringkøbing-Skjern, Stevns og Furesø Kommune - med succes. 

Dorthe Vang Olsen fra Furesø Kommune var på kontanthjælp i tre år indtil ISU fik fingrene i hende. Dorte Vang Olsen lider af ataksi, hvilket betyder, at hun får stadig sværere ved at gå og stå. Derfor har hun ledt efter et fleksjob i tre år - men desværre uden held. 

- Før jeg mødte ISU, der var jeg kastebold hos kommunen i to år, og de vidste ikke, hvad de skulle stille op med mig, fordi jeg går så dårligt, som jeg gør, fortæller Dorthe Vang Olsen til TV 2/Fyn. 

I Furesø har ISU sparet kommunen for 24 millioner kroner. Hemmeligheden er i følge virksomheden selv, at færre falder tilbage på offentlig ydelse. ISU's tilbagefaldsprocent er i nærheden af 20 procent efter et år sammenlignet med 60 procent, som tilbagefaldsprocenten normalt ligger på.

I Furesø var tilbagefaldsprocenten efter et år på 54 procent, men da det fynske firma tog over, faldt tallet til 12-13 procent.

Kassedame i Irma

Til stor glæde for Dorthe Vang Olsen kunne det hurtigt mærkes, at ISU kom til. 

- Så kom ISU ind over. Vi snakkede frem og tilbage i en måneds tid, og så fandt jeg pludselig ud af, at jeg kunne være kassedame i Irma. De sagde "okay, vi går op og snakker med Irma". Det gjorde de så, også fik jeg lov til at komme herned, siger Dorthe Vang Olsen. 

På jobcenteret i Furesø Kommune har man også været glade for samarbejdet med ISU.

- Jamen på jobcenteret står det rigtig fint til, vi har en faldende ledighed her i vores kommune. Vi ligger på et niveau som svarer til 2009-forhold, så det er vi jo meget glade for. Og det er ISU jo medvirkende til, siger Flemming Sommer, som er Centerchef i Furesø jobcenter. 

quote Det føles jo pragfuldt! Bare det at jeg har noget at stå op til hver eneste morgen, og den der arbejdsglæde, når man har fri, at nu har man gjort noget i dag. Det, synes jeg, er dejligt.

Dorthe Vang Olsen

Andre metoder

ISU foklarer succesen med, at de møder borgerne med åbent sind, spørger ind til deres drømme, får fastlagt deres potentialer. Derefter lægger de en plan for den enkelte borger og matcher borgerne med et passende job:

- ISU har fået flere ud i arbejde, end vi har lykkedes med, fordi de har de metoder, de har. Når de har fået dem i arbejde, har de også været meget dygtige til at fastholde folk, ved at have en løbende kontakt med dem 6-12 måneder efter, at de reelt er kommet i arbejde. Det skal vi også være rigtig gode til fremadrettet, forklarer Flemming Sommer.

 

 

Oversigt

    Oversigt