110 eller 130 kilometer i timen? Lavere fartgrænser splitter bilister på Fynske Motorvej

På Fynske Motorvej er der uenighed om, hvorvidt det er en god idé at sænke hastigheden fra 130 til 110 kilometer i timen for at spare olie.

77 kilometer er der fra den ene ende af E20 til den anden inddelt i forskellige hastighedszoner. Hvis man lader som om, at hastighedsbegrænsningen ligger på 130 kilometer i timen hele vejen, vil sådan en tur tage 35,5 minutter. Er den derimod sænket til 110 kilometer i timen vil samme tur tage 42 minutter.

Og det kan meget vel blive tilfældet inden så længe for de bilister, der vælger motorvejen til deres transport.

Radikale, SF og Enhedslisten foreslår nemlig at sætte farten ned fra 130 til 110 kilometer i timen på motorvejene for at spare olie som følge af den russiske invasion af Ukraine. 

Og det møder blandet modtagelse hos de bilister, der lørdag holdt pause på rastepladsen Kildebjerg et stykke uden for Odense.

- Det generer ikke mig at sætte hastigheden ned, for jeg kører aldrig med tophastighed. Og jeg vil ikke blandt mig i, om de (Regeringen, red.) skal lovgive sig ud af det, siger Knud Rasmussen, der holder pause på sin tur fra Møn til Jylland.

- Det er ikke en god idé. Der må være andre områder en færdselsområdet, man kan gøre noget ved. Der er jo en grund til, at man har en hastighedsgrænse på 130 kilometer i timen nogen steder, for forholdene er til det, siger Randi Elversøe, der bor i Tølløse. 

quote Jeg kan godt overleve det i en periode, men som individ er jeg ved at være træt af hele tiden at få pålagt restriktioner i mit bevægmønster

Stefan Skov Jespersen, bilist

Symbolpolitik eller omtanke?

Omkring en fjerdedel af den olie, der bliver brugt i EU, importeres fra Rusland, og derfor er massive prisstigninger én af mange konsekvenser af den russiske invasion.

Ifølge en beregning lavet af Teknologisk Institut for TV 2, kan en almindelig personbil spare omkring 17 til 18 procent brændstof ved at reducere hastigheden med de 20 kilometer i timen.

- I en periode synes jeg, det er fint. Vi skal jo spare på energien, og det skal komme et sted fra, siger Jane Harring, der bor i Rågeleje på Sjælland.

Stefan Skov Jespersen mener ikke, at man skal lovegive på færdselsområdet.
Stefan Skov Jespersen mener ikke, at man skal lovegive på færdselsområdet.
Foto: Flemming Ellegaard

- Det kan være en god løsning på den korte bane, men på den lange tror jeg ikke, det gør det store. Jeg kører på motorvej hver dag, og det kan være svært at holde sig til den lave fartgrænse, siger Randi Tølløse.

Hun mener ikke, at det er den rigtige måde at gribe olieudfordringerne an.

- Det er lidt symbolpolitik, for jeg tror ikke, det vil give det helt store. Men det må der jo komme undersøgelser af. Det føles bare om om, man lige hiver et eller andet op af værktøjskassen, tilføjer hun.

Konstante restriktioner

Hos Venstre, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti er der ifølge TV 2 ikke den store opbakning til forslaget.

- Priserne er allerede så høje, så jeg tror, at der er rigtig mange, der tænker over deres kørselsmønster, siger klimaordfører i Venstre, Marie Bjerre, til TV 2.

Og den tilgang er Stefan Skov Jespersen, der lørdag tog turen fra Slagelse over Fyn, helt enig i. Han mener ikke, der skal laves en lov på området.

- Jeg kan godt overleve det i en periode, men som individ er jeg ved at være træt af hele tiden at få pålagt restriktioner i mit bevægmønster, siger han og tilføjer:

- Fra et samfundsmæssigt synspunkt er det fint med et tiltag i en periode, men er vi ikke der, hvor vi som borgere selv kan tage et ansvar?

Oversigt

    Oversigt