180 millioner til blødende medier: - Forhåbentlig kan vi undgå flere medielukninger

Regeringen har onsdag aften vedtaget en kompensationsordning på op mod 180 millioner kroner til at dække tab af annonceindtægter.

Svigtende annoceindtægter presser de lokale danske medier. Indtægter udebliver på grund af corona-krisen, og det kan mærkes hos blandt andet Jysk Fynske Medier, der står bag flere udgivelser på Fyn, herunder Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis.

Men nu er der godt nyt til aviserne. Regeringen har med opbakning fra et stort set enigt Folketing, vedtaget en hjælpepakke til de trængte mediehuse.

quote Kompensationsordningen betyder, at vi forhåbentlig vil kunne undgå flere medielukninger, reduktion i antallet af udgivelser, afskedigelser og dermed tab af arbejdspladser

Jesper Rosener, direktør, Jysk Fynske Medier

Der er tale om en kompensationsordning, der kan dække op til 80 procent af tabte annonceindtægter.

Den nye aftale vækker glæde hos Dansk Folkepartis stedfortrædende medieordfører, fynskvalgte Pernille Bendixen.

- Jeg er meget glad for aftalen, der også tilgodeser magasiner og kulturblade. Der udbetales kompensation efter hvor stor et tab, man har, ikke efter om man er et stort eller lille medie. De 180 millioner kroner er et fleksibelt beløb. Det kan blive både mindre og større – alt efter behov, fortæller hun til TV2/Fyn.

Foruden regeringen står Venstre, SF, Radikale, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Konservative, Alternativet og de fire løsgængere bag aftalen.

Kommer medierne til gode

Ifølge Danske Medier er kompensationsordningen essentiel og holder hånden under de trængte medier.

- Kompensationsordningen betyder, at vi forhåbentlig vil kunne undgå flere medielukninger, reduktion i antallet af udgivelser, afskedigelser og dermed tab af arbejdspladser, skriver formand for Danske Medier og administrerende direktør i Jysk Fynske Medier Jesper Rosener i en pressemeddelelse.

Desuden skriver Jesper Rosener i pressemeddelelsen, at Danske Medier nu kan fortsætte med at oplyse borgerne om Corona-smittens spredning, epidemiens konsekvenser samt udviklingen herhjemme og i udlandet.

- Med hjælpepakken investeres der i, at vi også på lang sigt har en mediemangfoldighed i Danmark, der kan varetage sin mission om at oplyse borgerne, skriver Jesper Rosener i pressemeddelelsen.

Op mod 180 millioner kroner

Kompensationsordningen vil gælde for trykte og digitale dagblade, fritstående digitale nyhedsmedier, ugeaviser, kommercielle radioer, magasiner og fagblade.

Ordningen vil gælde dække tab af annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020.

Den vil være i to trin. Hvis nedgangen i annonceindtægter har været på 30-50 procent, vil kompesationen være 60 procent af det tabte. Ligger tabet af annoceindtægter på 50-100 procent, kompenseres 80 pct. af den samlede nedgang.

Ifølge kulturministeriet sker beregningen af tabet i annonceindtægter på baggrund af en sammenligning med den enkelte udgivelses/titels/radiostations gennemsnitlige annonceindtægter i hele 2019.

Det forventes, at de statslige udgifter til ordningen vil beløbe sig til samlet set cirka 180 millioner kroner i 2020. 

Hjælpepakken

Oversigt

    Oversigt