4,5 millioner borgere påvirkes: Ingen digital post fire dage i november

Fire dage i november er der ingen beskeder i Digital Post fra det offentlige. 4,5 millioner borgere påvirket.

I slutningen af november vil borgere ikke med det samme få besked, hvis deres barn har fået plads i en institution, eller de skal møde op til en aftale på hospitalet.

Årsagen er, at det offentlige ikke sender beskeder i Digital Post fra 26. til 29. november. Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge styrelsen er det 4,5 millioner borgere og 800.000 virksomheder, der i de pågældende dage vil mærke nedlukningen.

Ny løsning på vej

Digital Post er den digitale postkasse, hvor borgere og virksomheder kan modtage eller besvare beskeder fra det offentlige. Det kan for eksempel være en kommune, en styrelse eller et hospital.

Baggrunden for, at der ikke kan sendes beskeder i Digital Post i perioden, er, at der skal overflyttes data fra den eksisterende løsning til det nye Digital Post, som lanceres ultimo november.

- Det er desværre altid ubelejligt, når myndigheder ikke kan komme i kontakt med virksomheder og borgere via Digital Post og omvendt. Men vi håber, at vi ved at varsle myndigheder, borgere og virksomheder i god tid mindsker generne ved denne planlagte periode, som strækker sig over fire dage, hvoraf to af dagene er weekend, siger Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.

- Det er en teknisk nødvendighed for at understøtte en forsvarlig og sikker overgang, så den bliver så gnidningsfri som muligt for alle, siger han i pressemeddelelsen.

Post giver angst

Forud for den nye opdatering har der i Odense Kommune været fokus på at imødekomme udsatte borgere. Det skete efter, at Jonas Schmidt fortalte TV 2 Fyn om de konsekvenser, som digital post uden for almindelig arbejdstid har for ham.

Han får angstanfald, hvis han ikke kan komme i kontakt med sin kontaktetperson hos kommunen, når han modtager post fra det offentlige, og har derfor efterspurgt, at særligt sårbare kun modtager meddelelser inden for kontortid.

Det er et forslag, der siden er blevet arbejdet på at imødekomme lokalt i kommunen, mens borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har rettet formel henvendelse til finansminister Nicolai Wammen (S) i håb om en national løsning.

Indtil videre er der dog ikke meldinger om, at det indgår som en del af den nye opdatering.

Gammel post kan fortsat læses

Imens dataoverflytningen står på i perioden 26. til 29. november, vil det fortsat være muligt for alle at logge ind og læse deres gamle Digital Post fra myndighederne samt modtage ny post fra private virksomheder, som sender post via e-Boks.

Med det nye Digital Post har borgere og virksomheder fortsat kun én postkasse fra det offentlige, men posten fra det offentlige kan tilgås via flere platforme: borger.dk, Virk, den nye Digital Post-app samt e-Boks og mit.dk.