Bilisterne betaler for togpassagerer over Storebælt

Brugerbetalingen på Storebæltsforbindelsen gælder åbenbart ikke for alle. Togpassagere skal nemlig ikke betale for, at komme over broen. Hvis DSB betalte i forhold til antallet af faktiske passagerer over Storebæltsbroen ville prisen for en billist være langt under halvdelen af det nuværende, skriver Jyllands Posten onsdag.

-

Brugerbetalingen på Storebæltsforbindelsen gælder åbenbart ikke for alle. Togpassagere skal nemlig ikke betale for, at komme over broen. Istedet fordeles DSB\'s omkostninger på alle togpassagerer i Danmark. Og hvis DSB betalte i forhold til antallet af faktiske passagerer over Storebæltsbroen ville prisen for en billist være langt under halvdelen af det nuværende, skriver Jyllands Posten onsdag.


238 millioner kroner i rabat
I dag betaler DSB 238 millioner kroner årligt for at benytte Storebælt. Det er lige præcis halvdelen af, hvad DSB rent faktisk skulle betale, hvis togforbindelsen skulle løbe rundt økonomisk.


DSB\'s Storebælts-rabat giver overskud
Sidste år kunne DSB præsentere et overskud på over en mia. kroner. Nogle af de penge kommer selvfølgelig fra de 238 mio. kroner som DSB sparer hvert år, fordi de ikke skal betale fuld pris for brugen af Storebæltsbroen.


Vejbroen kunne være betalt i løbet af 12 år
Til gengæld skal bilisterne betale det mere når de krydser broen. Ifølge Jylland Posten ville vej-delen af broen være betalt i løbet af 11-12 år, hvis altså bilisterne kun skulle betale for den del af broen de selv bruger. Som regnestykket ser ud nu, kommer bilisterne til at have betalt hele vejforbindelsen og langt over halvdelen af togforbindelsen når broen er færdigbetalt.


Togpassagere i hele Danmark skal betale
En togbillet fra Middelfart til Nyborg koster også broafgift. DSB\'s årlige udgift til broen fordeles nemlig på alle togpassagere i hele landet. Til gengæld koster en billet over Storebælt ikke ekstra.


33,50 kroner pr. passager kunne betale togforbindelsen
I 2001 havde DSB 7,1 mio. passager over Storebælt. Det svarer til 33,50 kr. pr. passager. Men hvis DSB hævede billetprisen over Storebælt med 33,50 kr. kunne DSB betale den fulde pris for brugen af Storebælt og togpassagerne kunne finansiere togforbindelsen uden hjælp fra bilisterne.

Oversigt

    Oversigt