Bolighus-konkurs: Brug af forkert kort koster Lene 62.500 kroner - Lasse får 10.000 retur
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det er vigtigt at vælge det rigtige betalingskort under en konkurs. Det kan to kunder hos Werenberg tale med om.
Hjemme hos familien Sørensen i Fredericia går de og ærgrer sig gule og grønne i øjeblikket.
Lene Hyldeberg Sørensen betalte den 22. august 62.500 kroner med sit Dankort-Mastercard for en elevationsseng hos Werenberg Bolighus. Leveringstiden var 6-8 uger.
Som tidligere omtalt hos TV 2 Fyn fik hun aldrig sengen. Den 3. oktober blev bolighuset taget under konkursbehandling med en gæld på 41 millioner kroner, og Lene er nu en blandt mange i køen af kreditorer, der formentlig kan skyde en hvid pind efter seng og penge.
Lene mister ny seng og 62.500 kroner ud af det blå - og der er intet, hun kan gøre
I årevis sparede Lene Hyldeberg Sørensen sammen til en særlig seng til 62.500 kroner. Inden hun fik sin seng leveret, gik Bolighuset Werenberg konkurs.
Lene Hyldeberg Sørensen fra Fredericia føler sig snydt for 62.500 kroner, som hun havde brugt på en ny seng.
Sengen købte hun 22. august, men i denne uge er Bolighuset Werenberg i Brenderup gået konkurs, og nu står hun til at tabe alle pengene.
- Jeg er vred, frustreret og ked af det. Jeg stamper ikke lige 62.500 kroner op af jorden igen til en ny seng, siger Lene Hyldeberg Sørensen, der er fleksjobber.
- De penge havde vi sparet sammen til i nogle år efterhånden.
Werenberg: Derfor gik forretningen konkurs
Sengen skulle have været leveret om to uger, men den bliver hos producenten.
- Vi får ikke en krone. Det er de store kreditorer, der har førsteprioriteret, siger Lene Hyldeberg Sørensen.
Når en virksomhed går konkurs, er man som kunde dårligt stillet, oplyser Forbrugerrådet Tænk. Det er kun i få tilfælde, at man kan få sine penge tilbage.
I en pressemeddelelse, som Fyens Stiftstidende er i besiddelse af, oplyser Bolighuset Werenberg, at møbelforretningen er gået konkurs efter store økonomiske vanskeligheder på grund af stigende nethandel og ændret kundeadfærd. Selskabet blev begæret konkurs torsdag.
TV 2 Fyn har forsøgt at få et interview med møbelforretningens ejer, Torben Werenberg. Det har ikke været muligt.
Derfor købte hun en seng til 62.500 kroner
Forretningen har solgt møbler lige op til konkursen, og det irriterer Lene Hyldeberg Sørensen, at butikken ikke har advaret sine kunder om den mulige konkurs, der får store økonomiske konsekvenser for hende og mange andre.
- Jeg tror, de har vidst 22. august, hvilken vej det gik. Jeg føler faktisk, jeg har været med til at donere 62.500 kroner til dem, siger hun.
Hun fortryder i dag, at hun betalte sengen kontant tilbage i august.
Hvorfor skulle du have så dyr en seng?
- Denne gang skulle vi ikke nøjes med det næstbedste. Mere væsentligt så har jeg behov for en elevationsseng af helbredsmæssige årsager, så jeg skal have hævet benene, siger Lene Hyldeberg Sørensen.
- Sengen kunne gøre, at jeg langt om længe kunne få noget nattesøvn. Det er ren røv.
Hvad gør du nu så?
- Jeg sparer op igen.
I foråret offentliggjorde bolighuset et underskud på 18 millioner kroner. Det familieejede bolighus har eksisteret siden 1964.
Lene Hyldeberg Sørensen betalte nemlig med Dankort-delen af sit betalingskort, og så får hun ikke en krone retur. Det svarer til, at hun har betalt kontant.
- Ligesom en fisk, der bider på krogen og ført opdager, den er fanget, når linen strammer, blev vi først for sent opmærksomme på, at der ikke er nogen dækning ved konkurs, når vi betaler med Dankort-delen, fortæller Lenes mand Leif Sørensen.
De har nu taget kontakt direkte til Auping, der skulle levere sengen til Werenberg for at høre, hvor sengen befinder sig.
Men den er endnu ikke på vej fra Auping.
Anderledes glad er Lasse Jensen fra Asperup, som dagen før hjemsendelsen af medarbejderne hos Werenberg købte en sofa til 10.000 kroner.
Han kunne ikke have den med, fordi han ikke havde krog til anhænger på bilen, og bad venner hente den om tirsdagen.
Men her var butikken lukket med et skilt om, at der var statusoptælling - torsdag blev butikken taget under konkursbehandling.
Lasse købte sofa til 10.000 kroner - men det er både farvel til den og pengene
Søndag i sidste uge købte Lasse Jensen en sofa til 10.000 kroner i Bolighuset Werenberg. Men han fik den aldrig at se - heller ikke pengene.
Da Lasse og hans partner ville hente den, stor der på bolighusets dør, at der ville være lukket resten af ugen grundet status. Senere på ugen prøvede de igen, men her er bolighuset blevet erklæret konkurs.
- De har jo i realiteten bare taget 10.000 kroner op ad min pengepung, og så låst dem inde. Uden jeg kan gøre noget, siger Lasse Jensen.
Og op til weekenden meldte Lasse Jensen sig så som kreditor i boet.
Men til Lasse Jensens glæde er de 10.000 kroner gået ind på hans konto igen.
Han betalte nemlig med VISA, der ligesom Mastercard sikrer indehaveren i tilfælde af konkurs.
TV 2 Fyn har vært i kontakt med Nets, der administrerer Dankortet.
Her bekræfter pressechef Søren Winge reglerne og oplyser, at der i forbindelse med konkurs er forskellige rettigheder for kortholder, afhængig af om man har brugt Dankort eller et internationalt betalingskort:
- I forbindelse med en konkurs gælder der forskellige regler på henholdsvis Dankort og internationale kort. Har du købt en forudbetalt ydelse, eksempelvis en koncertbillet eller en flyrejse, så vil du typisk være stillet bedre i forhold til at få dine penge retur, hvis du har betalt varen med et internationalt betalingskort, fortæller Søren Winge.