I det fynske folks tjeneste

Butikker forlænger byttefrist for julegaver

Kop & Kande har oplevet "en storm" af forvirrede kunder. Bog & dé har måttet ansætte to ekstra i kundeservice.

Der bliver ingen mulighed for at bytte julegaver i fysiske butikker lige foreløbigt. Foto: Sophia Juliane Lydolph/Ritzau Scanpix

Mange danskere plejer i januar at drage til landets butikker og stormagasiner for at få byttet julegaver. Men sådan er det ikke i år.

Coronarestriktionerne har sat en effektiv stopper for forbrugernes bytteræs.

Og danskerne skal forvente, at restriktionerne sandsynligvis fortsætter, sagde statsminister Mette Frederiksen (S) i et interview med TV 2 søndag.

Læs også Mens vi venter på en corona-åbning: - Jeg har nul-komma-nul-nul i omsætning

Men størstedelen af virksomhederne i detailbranchen har allerede nu ændret deres byttefrister, lyder det fra Dansk Erhverv.

- Samtidig har rigtig mange meldt ud, at man som minimum kan bytte i en bestemt periode, efter at der igen bliver åbnet op for at modtage varer, siger erhvervsorganisationens markedsdirektør, Henrik Hyltoft.

- Det er vores klare indtryk at langt de fleste virksomheder vil være meget fleksible og forstående over for deres kunder af den simple årsag, at de lever af tilfredse kunder.

Han understreger, at Dansk Erhverv op mod julen opfordrede deres medlemmer til at forlænge byttefristen.

- Og det var der allerede en del kæder i detailhandlen, der meddelte, at det ville de gøre.

Udskyder

En kæde, som tidligt ændrede sin bytteordning, var den landsdækkende kæde Kop & Kande.

- Vi har valgt at udskyde deadline for at bytte julegaver hos os helt frem til og med 31. marts i år, siger Kop & Kandes marketingchef, Malene Maarbjerg Rasmussen.

- Faktisk valgte vi at gøre det for flere uger siden, da vi kunne se, at nedlukningen var i gang.

I kølvandet på nedlukningen af detailhandlen har isenkræmmerkæden modtaget mange henvendelser fra kunder om deres bytteret.

Læs også Frustreret boghandler: - Hvorfor må Bilka sælge bøger, når jeg ikke må?

- Vi kan roligt sige, at vi har mærke en storm omkring kundeservice. For mange kunder er forvirrede i forhold til situationen og deres rettigheder.

Hos Danmarks største boghandlerkæde, Bog & Idé, er telefonlinjerne også fyldt med spørgsmål om bytteret, lyder det fra markedschef Anders Dahl Iversen.

- Vi har ansat to ekstra medarbejdere i kundeservice, som blev ansat mandag. For vi har kunnet mærke langt flere telefonopkald, end vi gør normalt.

Kunderne i Bog & idé har 365 dages byttegaranti.

En undersøgelse fra Dansk Erhverv fra 2019 viste, at danskerne bytter julegaver til en værdi af omkring 300 millioner kroner.

Det siger byttereglerne

Nedlukningen af detailhandlen har medført, at mange virksomheder har måttet ændre på deres bytteordninger.

 

Her er et overblik over Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens regler om bytning af varer:

 

* Der gælder forskellige bytteregler afhængig af, om julegaven er købt i en fysisk butik eller på nettet.

* Regler for køb i en fysisk butik:

* Varen kan kun byttes, hvis det er aftalt ved købet.

* Man skal forvente, at varen skal kunne sælges igen som ny.

* Samtidig skal man kunne fremvise en bon, eller varen skal have et byttemærke.

* Forbrugeren skal overholde den aftalte tidsfrist.

* Regler for varer, som er købt i en dansk netbutik:

* På nettet er der som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret, men nogle butikker har udvidet retten.

* Det er ofte køber, som skal betale returporto. Nogle butikker tilbyder dog gratis returfragt.

* Forbrugeren har selv ansvaret for varen, mens man har den og også under forsendelsen.

 

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen