Cepos: Folkeskolen skal lære af de frie grundskoler

De frie grundskoler er bedre til at løfte eleverne end folkeskolerne på trods af færre penge, mener Cepos.

Folkeskolen burde være langt bedre til at lære af de frie grundskoler. Det vil være en nærliggende vej til at løfte folkeskolerne i stedet for at frygte for sammenhængskraften i samfundet, fordi flere forældre vælger at sætte deres børn i privatskole.

Det mener forskningschef Henrik Christoffersen fra den liberale tænketank Cepos, efter nye tal viser, at hvert sjette barn er trukket ud af folkeskolen og over i en privatskole.

Ifølge centrum-venstre tænketanken Cevea, er der tale om en stigning på 36 procent siden årtusindskiftet.

Henrik Christoffersen hæfter sig ved, at det i materialet fra Cevea fremgår, at det er i kommuner som Fåborg-Midtfyn og Nyborg på Fyn, hvor flest børn går i privatskole.

I de fynske kommuner er det næsten en tredjedel af alle børn og unge, som går i en fri grundskole. Derimod er andelen af elever i frie grundskoler i velhaverkommuner som Rudersdal og Hørsholm i Nordsjælland kun halvt så stor som i de fynske kommuner.

- Det giver ingen mening, men forplumrer debatten at udnævne de frie grundskoler, som skoler for "direktørbørn", siger Henrik Christoffersen.

Skiftet fra folkeskole til privatskole sker oftest i byerne. Men på landet er man ved at udligne forskellen. Her vokser andelen af børn, der går på privatskole, mere end i byerne.

Tendensen med flere børn i privatskoler er nu landsdækkende. I 85 ud af 98 kommuner har man oplevet en stigende andel af børn i privatskoler frem for folkeskolen, fremgår det af analysen.

Men det er forståeligt, at stadig flere vælger de frie grundskoler, mener Henrik Christoffersen.

- Vi bliver stadig mere opmærksomme på, at det er vigtigt at give den næste generation så stærke faglige kompetencer som muligt. De frie grundskoler er simpelthen bedre til at løfte deres elever end folkeskolerne på trods af, at de har færre penge end folkeskolen, siger han og fortsætter:

- Det viser såvel analyser i Undervisningsministeriet som i Cepos. Og i disse analyser er der taget højde for eventuelle forskelle i elevsammensætning.

Oversigt

    Oversigt