DAB-udbud: Radio- og tv-nævn står ved Radio Louds sejr

Radio- og tv-nævnet har ikke fundet anledning til at ændre sin vurdering af afgørelsen af udbuddet om den nye DAB-kanal.

Opdateret
Clock01. nov 2019, kl. 14:33
Artiklen er gennemskrevet og tilføjet faktaboks.

Radio- og tv-nævnet har ikke fundet anledning til at ændre sin vurdering af afgørelsen af udbuddet om den nye dab-kanal, som Radio Loud vandt for ti dage siden.

Det oplyser nævnet fredag, efter at det har besvaret 86 spørgsmål om udbuddet fra Radio24syv, DK4 Radio og den fynske radio-idé Radio Loud.

De tre ansøgere blev i udbuddet bedømt på tre kriterier - herunder realismen i planen for driften, økonomisk tilskud og programplaner.

Det har affødt en byge af spørgsmål fra særligt Radio24syv, som har været kritisk over for afgørelsen.

Blandt andet har Radio24syv sat spørgsmålstegn ved den regnemetode, der er brugt til at give karakterer til de programplaner, som var en del af ansøgningen.

Radio- og tv-nævnet medgiver i sine svar, at det kunne have valgt en mere "matematisk korrekt metode".

Men samtidig understreger nævnet, at det ville ændre på den samlede bedømmelse, hvis man havde valgt en anden metode, og at den valgte metode fremgik af udbudsmaterialet.

Billigst bedømt bedst

Der er også stillet spørgsmål til den beregningsmetode, som ligger til grund for bedømmelsen af ansøgernes bud i forhold til tilskud.

Udbuddet var skruet sådan sammen, at ansøgerne blev bedømt højere på at byde under den ramme på 280 millioner kroner, som der kunne søges om.

Radio Loud og DK4 Radio havde ansøgt om færre penge. Radio24syv havde søgt om alle pengene. Derfor blev Radio24syv bedømt markant ringere i den del af udbuddet.

Radio- og tv-nævnet skriver, at beregningsmetoden - herunder den præcise formel til pointgivningen - fremgik af udbudsmaterialet.

FAKTA: Disse kriterier har afgjort udbud om ny radiokanal

Desuden er der stillet spørgsmål om Radio Louds budgetter - herunder om moms var en del af budgettet - som var en del af kriteriet om planen for driften af kanalen.

Her medgiver Radio- og tv-nævnet, at oplysninger om manglende moms i budgettet hos Radio Loud kunne have ført til en lavere vurdering i en underkategori, men samlet ikke ville have ændret resultatet.

Desuden har Radio24syv betvivlet kompetencerne hos ansatte og ledere hos Radio Loud, men her er der heller ikke noget at komme efter, lyder det.

- Nævnet finder derfor fortsat, at det er realistisk, at Loud vil opfylde minimumkravene til public service-virksomhed, skriver nævnet.