Designere pifter OUH op

Odense Universitetshospital indgår samarbejde med designvirksomhed som skal gøre patienters oplevelse af hospitalet bedre.

Designvirksomheden, Designit, skal udforme et nyt servicekoncept for OUHs kliniske afdelinger, så de i højere grad kommer til at ligne forholdene på patienthotellet.

Her har man nemlig gode erfaringer med at behandle folk som gæster i stedet for kun som patienter.

Patienter, der bliver behandlet som gæster med egne valg bliver automatisk mere selvhjulpne. De aflaster personalet og undersøgelser viser, at aktive patienter helbredes hurtigere.

Så udover at give patienterne en bedre oplevelse, er der altså også økonomisk gevinst.

Ser med nye øjne

- Vi er ikke låste af systemer og traditioner. Vi kan gå ind og se hvad patienterne reelt oplever i løbet af en dag på hospitalet, siger Tine Park fra Designit.

Designerne vil se på hvordan patienterne bliver mødt af personalet, hvordan skiltningen er, hvordan maden bliver serveret og meget andet for at få et billede af, hvad kvalitet egentlig er for patienterne.

Udfra det kan der gøres en indsats og laves ændringer som højner kvaliteten i oplevelsen. 

Oversigt

    Oversigt