Dispensation er hverdag hos Banedanmark

Banedanmark kører med dispensation på flere togstrækninger, end der hvor 11-årig blev dræbt.

Det er ikke kun på ruten mellem Odense og Svendborg, hvor en 11-årig dreng for nylig mistede livet, at Banedanmark kører med dispensation.

På flere andre strækninger, hvor Banedanmark har haft problemer, er der ligeledes givet dispensationer.

Det oplyser kontorchef i Trafikstyrelsen Leif Funch.

- Det er en helt almindelig procedure i en periode, siger han.

Han erkender, at det ikke er normalt, at en dispensation varer så længe, som den har gjort på Fyn.

Ifølge kontorchefen har Banedanmarks grund til at bede i om dispensation på strækningen mellem Odense og Svendborg været manglende ressourcer.

Dispensationen, der har varet i syv år, udløb 1. december, tre dage før en 11-årig dreng mistede livet på Højbyvej-overkørslen.

- Allerede i sommer meddelte vi Banedanmark, at nu måtte det være slut med de midlertidige ibrugstilladelser. Det har kørt alt for længe, og den sag skal afsluttes, siger Leif Funch.

Det er Banedanmark, der har ansvaret for sikkerheden, og den er vurderet i orden. Derfor er der givet tilladelse, oplyser han.

Enhedslistens trafikordfører Per Clausen, er rystet over, at Banedanmark gang på gang har fået dispensation på Odense-Svendborg banen, og at meget tyder på, at økonomien er blevet højere prioriteret end hensynet til sikkerheden.

- Pilen peger imidlertid på transportministeren. Han har ikke sørget for, at Banedanmark har haft de fornødne midler til at gennemføre de forbedringer af sikkerheden, som er en forudsætning for, at togene forsvarligt kan køre med 120 kilometer i timen mellem Odense og Svendborg, siger Per Clausen.

Banedanmark er fredag formiddag til møde i Trafikstyrelsen med Højbyvej-overkørslen som eneste punkt.

Oversigt

    Oversigt