Dumpekarakter til kommunal service

Kun hver tiende mener, at den kommunale service er blevet bedre i løbet af de sidste fire år. Ikke nødvendigvis kommunalreforms skyld, mener fynsk forsker.

Skrigende misforhold

Ikke god nok. Danskernes dom over den kommunale service er hård. I en ny undersøgelse, Megafon har gennemført for Politiken og TV2, siger over halvdelen, at den kommunale service er blevet dårligere eller meget dårligere siden sidste valg. De seneste fire år er også første valgperiode efter kommunalreformen, hvor antallet af kommuner blev barberet fra 270 til 98.

Alligevel mener professor Poul Erik Mouritzen, Syddansk Universitet, ikke, at hverken kommunal- eller udligningsreformen fra 2006 skal have hele skylden.

I undersøgelsen siger 43 procent, at den ringere service netop skyldes reformen, hvor kommunerne blev lagt sammen.

- Men mit gæt vil være, at når det gælder serviceforringelser, så skyldes det snarere udligningen og den stramme økonomistyring end selve kommunalreformen, siger professoren til Politiken.

Kun hver tiende dansker synes, at servicen i kommunerne er blevet bedre eller meget bedre i løbet af de sidste fire år.

I Kommunernes Landsforening (KL) mener formand og Rudersdals borgmester, Erik Fabrin (V), at danskernes vurdering er ærgerlig.

- Der er et skrigende misforhold mellem de brugerundersøgelser, vi laver - hvor brugerne af for eksempel plejehjem er meget tilfredse - og hvad borgere, der ikke er så meget i kontakt med den kommunale service, mener, siger Erik Fabrin.

Oversigt

    Oversigt