Dykkere skal finde årsagen til lækage

Dykkere skal undersøge skroget på containerskibet Emma Mærsk, der natten til lørdag pludselig tog vand ind.

Mærsk venter nu på en dykkerundersøgelse, der skal forklare, hvorfor maskinrummet på Mærsks gigantiske containerskib, Emma Mærsk, som blev bygget på Lindøværftet i 2006, natten til lørdag pludselig begyndte at tage vand ind.

- Vi ved, at vandet kom ind via en sidepropelport. Om det skyldtes et fremmedobjekt som eksempelvis en bøje, eller om det skyldes noget andet, ved vi ikke endnu, siger Mærsks pressechef, Michael Storgaard, til Ritzau.

- Men det er sådan noget, vi finder ud af ved at få nogle dykkere til stedet, der kan undersøge skibet.

Uheldet skete, mens containerskibet, der har et areal svarende til fire fodboldbaner, var i færd med at passere Suezkanalen ved Egypten.

Alle 14.000 containere på skibet, der ligger til kaj ved Suez Canal Container Terminal, skal nu læsses af. Og det danske skibsrederi er allerede i gang med at finde andre skibe, der kan slå et smut forbi kanalen og fragte containerne videre til Asien.

Pressechef Michael Storgaard tør ikke give et bud på, hvornår det enorme skib igen er farbart.

- Men jeg vil lige sige for god ordens skyld, at skibet umiddelbart på intet tidspunkt var i fare for at synke.

- Besætningen er "sound and safe". Vi tilbyder dem noget psykologhjælp, da der sikkert er nogle, der synes, det har været en lidt spændende oplevelse. Men de var aldrig i reel fare, fortæller Michael Storgaard.

Emma Mærsk, der er blandt verdens største containerskibe, foretog sin jomfrurejse fra Aarhus Havn den 7. september i 2006. Skibet er bygget på Lindøværftet ved Munkebo på Fyn.

Oversigt

    Oversigt