"Elefantoverhalinger": Debat om forbud på den fynske motorvej

Debat om overhalingsforbud for lastbiler døgnet rundt fra Tietgenbyen til Fredericia. Vognmændene er uenige: Det koster os penge.

Lastbilerne fylder godt på den fynske motorvej, og der opstår ofte farlige situationer, når lastbiler overhaler hinanden.

Derfor diskuteres der nu et forslag på vej om at forbyde lastbilsoverhalinger døgnet rundt fra Tietgenbyen til Fredericia - en strækning på 49 kilometer.

I forvejen er det forbudt for lastbiler og tunge køretøjer at overhale hverdage mellem klokken 06.00 og 09.00 og igen fra klokken 15.00 til klokken 18.00 fra Tietgenbyen til Lillebælt.

En arbejdsgruppe med repræsentanter fra bl.a. Danske Busvognmænd, FDM, 3F, Dansk Industri, Vejdirektoratet, Rigspolitiet og transportorganisationen DTL har set på, hvad der kan gøres for at forbedre de trafikale forhold på den fynske motorvej.

Hos DTL er man dog alt andet end begejstret for ideen om at udvide forbuddet mod lastvogns-overhalinger.

- Det vil koste branchen penge, siger DTL-formand Martin Danielsen. 

Rigspolitiet og Vejdirektoratet afviste fredag, at de har fremført forslaget, og at det har været diskuteret i arbejdsgruppen, men ifølge DTL-formand Martin Danielsen er forslaget kommet på bordet og er noget man diskuterer i vognmandskredse.

Et totalt overhalingsforbud for lastbiler på den 49 kilometer lange strækning kan skade fremkommeligheden på motorvejen.

Det skyldes blandt andet, at der formentlig vil opstå lastbil-kolonnekørsel i det inderste spor, og det kan medføre farlige situationer, når personbiler skal trække ind i den inderste bane.Rigspolitiet

Arbejdsgruppen mødes igen til april og til maj skal arbejdsgruppen aflevere sin indstilling.

Vognmandsbranchen støtter et tredje spor på den fynske motorvej - alternativt at nødsporet inddrages. Det sidste er en billigere løsning, som blev foreslået af tidligere transportminister Hans Chr. Schmidt (V).

Han har som bekendt overladt stolen til Liberal Alliances Ole Birk Olesen.

Ole Birk Olesen har endnu ikke meldt ud, hvornår det kan komme på tale at forbedre de trafikale forhold på den fynske motorvej enten med et tredje spor eller en nødsporsløsning.

 

Oversigt

    Oversigt