Regeringen vil efter sommerferien fremlægge et forslag om der fra 2010 skal blandes 5,75 procent biobrandstof i al benzin og diesel. Ordningen starter med to procent allerede til næste år og målet er 10 procent i 2020.
- Aftalen betyder, at billisterne allerede til næste år vil få biobrændsel i tanken, og samtidig kan vi nu kan leve op til Koyoto-aftalen og reducere vores co2-udslip, siger energipoltisk ordfører for Venstre Lars Chr. Lilleholt.
På Nordfyn glæder de sig også over nyheden.
- Det er en god aftale, og det er en klar fordel at vi nu omsider får et hjemmemarked til vores biodiesel, for uden hjemmemarked er det ikke fornuftigt at ligge i Danmark på lang sigt, llyder det fra direktøren for Emmelev Mølle, Bjarne Simonsen.
Eneste producent i Danmark
Emmelev Mølle beskæftiger i øjeblikket 50 ansatte, og eksporterer al biodiesel til især Tyskland, da politikerne indtil i går har afvist at bruge produktet i Danmark.
Men en EU-beslutning om at øge andelen af biobrændsel de kommende år for at reducere CO2-udslippet, har tvunget de danske politikere med på biobrændsel-vognen.
Emmelev Mølle er indtil videre eneste producent af biodiesel i Danmark, og det giver en klar fordel til den fynske virksomhed.
- Jeg regner med at vi kan fordoble virksomhedens størrelse i løbet af fem år, siger Bjarne Simonsen.