I det fynske folks tjeneste

Fire lette øvelser: Sådan kommer du selv i gang med naturterapi

Stress er et stort problem for mange fynboer, så her får du tre simple øvelser, du selv kan bruge, hvis du vil i gang med at bruge naturen på en ny måde.

00:29

Cecilie Kristiansen deltog i eksperiment med naturterapi sidste år. Her fortæller hun hvilken øvelse, der gjorde størst indtryk på hende. Video: Anders Høgh, Frederik Helms / Foto: Louise Koustrup



- Jeg har lyst til at tage tilbage, så man lige kan blive nulstillet.

Sådan siger 21-årige Cecilie Kristiansen fra Odense.

Sidste år var hun én af fire unge fynboer, der gik med til at sætte naturterapi på prøve. Ligesom de andre deltagere oplevede hun dagligt stresssymptomer, og det gik ud over hendes velvære.

Men efter fire dage i en skov på Sydfyn sammen med ligesindede og to naturterapeuter, fik hun det bedre.

- Jeg er blevet bedre til at kende min krop og mine grænser, siger Cecilie Kristiansen om eksperimentet.

Læs også Krammede træer og mediterede i naturen: Her er deltagerne fra eksperiment i dag

I dag er hun i gang med et sabbatår, hvor hun arbejder sig og lægger planer for fremtiden.

- Jeg er begyndt at overveje at starte på en videregående uddannelse, men det skal først være, når jeg er klar til det. Og så skal jeg være endnu bedre til at lytte til mig selv, for det bliver også hårdt.

Lukas Madsen, der deltog i eksperimentet sammen med Cecilie Kristiansen, er begejstret.

- Jeg bruger stadig de redskaber og øvelser, vi fik dengang. Dem glemmer jeg aldrig. Det er helt vildt, at eksperimentet har haft så stor indflydelse på min fremtid, siger han.

Sådan kommer du selv i gang

Eksperimentet var planlagt af TV 2/Fyns ungdomsredaktion, Bemærk. Idéen udsprang af, at statistikkerne for stress-niveauet blandt fynske unge var højt.

Faktisk oplevede 45 procent af de 18 til 29-årige fynboer dagligt at føle sig stressede.

Læs også Droppede 3. g på grund af stress: Nu har Lukas lagt planer for fremtiden

Et år efter eksperimentet har Bemærk igen mødt deltagerne, der stadig bruger redskaberne fra eksperimentet i deres hverdag.

I denne artikel kan du læse om øvelserne, så du selv kan komme i gang med at bruge naturen til at restituere og genoplade batterierne.

Øvelse 1: Træn dit åndedræt

Sådan gør du:

  • Bliv opmærksom på dit åndedræt.
  • Observér dig selv og andre.
  • Lyt til dit åndedræt, og læg mærke til, hvordan det dagen igennem har været påvirket af dit stressniveau.
  • Træk nu vejret dybt og langsomt ind gennem næsen på fire hjerteslag.
  • Hold vejret i otte sekunder.
  • Ånd langsomt ud i otte sekunder.
  • Hold vejret i fire sekunder.
  • Gentag.

Effekt:

Ifølge naturterapeut Simon Høegmark virker øvelsen stimulerende på parasympatiske nervesystem, som styrer reguleringen af kroppens energifunktioner. Til sammenligning har kroppen også et sympatisk nervesystem, der bliver taget i brug, når kroppen er fysisk aktiveret.

Øvelse 2: Scan naturen

Sådan gør du:

  • Gå en lang tur i skoven uden at tale i telefon eller høre musik.
  • Vær opmærksom på forskellige lyde og forsøg at skelne dem fra hinanden.
  • Se detaljerne i naturen. Fokusér på det smukke i ting, du ser.
  • Mærk kroppen, mens du går, som for eksempel fodsålerne, når du tager et skridt.
  • Tag de smukke ting du ser, og føl dem.
  • Smag på de spiselige planter, og definér smagen.
  • Lugt til jorden, planterne og skoven som helhed. Hvilke minder fremkalder det?

Effekt:

Normalt benytter vi os af den rettede opmærksomhed, som konstant analyserer og samler indtryk. Når du går stillegang i naturen, aktiveres den spontane opmærksomhed. Den kræver ikke på samme måde mental energi. Til gengæld vækker den vores nysgerrighed, siger naturterapeut Simon Høegmark.

Øvelse 3: Opmærksomhedstræning

Sådan gør du:

  • Stå helt oprejst.
  • Fokusér på et område cirka tre meter fra dig.
  • Ret nu al opmærksomhed på det, der foregår hele vejen rundt om dig. Fokusér først på alt, der er over dig i 30 sekunder.
  • Flyt nu opmærksomheden til nye områder i 30 sekunder ad gangen, indtil du har været hele vejen rundt om dig selv.

Effekt:

Øvelsen øger de mængder af signaler i hjernen, der gør, at man føler sig tryg, forklarer naturterapeut Simon Høegmark. Dermed fjerner man årsagen til, at hjernen har brug for at sende smertesignaler. Med andre ord får øvelsen hjernen til at slappe af.

Øvelse 4: Kend dit træ

Sådan gør du:

  • Øvelsen kræver to deltagere.
  • Den ene af jer får bind for øjnene.
  • Den seende fører den blinde hen til et vilkårligt træ.
  • Den blinde skal nu føle og mærke træet, indtil det føles genkendeligt.
  • Den blinde føres nu tilbage til udgangspunktet.
  • Bindet fjernes, og nu skal deltageren finde tilbage til træet.
  • Rollerne byttes.

Effekt:

Øvelsen stimulerer de primære sanser og styrker den spontane opmærksomhed, der får hjernen til at slappe af, fordi den ikke analyserer.

Her kan du se hele indslaget med de fire deltagere et år efter eksperimentet: