Folkeskolen vil undervise i Muhammedkrisen: Men vi bestemmer selv, om vi viser tegningerne

På de fynske folkeskoler er de åbne for at skulle undervise i Muhammedkrisen, men de vil være med til at bestemme, hvordan det skal foregå.

Muhammedkrisen skal på skoleskemaet i folkeskolen. Det mener Mai Mercado (K), der sammen med resten af Folketingets blå blok og SF har kaldt børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i samråd.

Hos de fynske lærere kan man sagtens se relevansen i at undervise i Muhammedkrisen.

- Det er en del af Danmarks historie, og det har betydning for, hvem vi er som folk, og hvad vi er for et land, siger Simon Hempel Jørgensen, der er formand for skolelederforeningen i Odense.

Men hvordan der undervises i Muhammedkrisen, mener han, skal være op til den enkelte lærer. Det er et ansvar, der betyder meget.

- Jeg er uddannet lærer, og jeg har taget en fireårig uddannelse og opbygget noget erfaring, siden jeg kom ud, som jeg faktisk gerne vil have lov til at bruge, siger Dennis Hornhave, der er samfundsfagslærer og formand for Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag.

- Det vil være en revolution af min faglige dømmekraft, hvis nogen skal diktere, hvilke kilder jeg skal bruge i en bestemt undervisningssituation.

Tiltro til lærerne

Esther Vyff Petersen er formand for Danske Skoleelever, og hun mener godt, at man kan undervise i Muhammedkrisen i folkeskolen.

- Det er et ret stort øjeblik i dansk historie. Det er under Muhammedkrisen, hvor vi lige pludselig blev internationalt kendt som fjender, og det er sjældent sket før i dansk historie, siger hun.

Men formanden mener også, at det skal være op til den enkelte lærer, hvordan undervisningen i Muhammedkrisen skal foregå, og om de inddrager Muhammedtegningerne.

- Jeg har rigtig stor tiltro til vores meget dygtige lærere, og jeg har tiltro til, at de kan benytte deres faglige vurdering til at vurdere, om deres klasse vil have gavn af at se billederne, siger hun.

Muhammedkrisen

Også skoleleder Simon Hempel Jørgensen har tiltro til lærerne.

- Vi har dygtige lærere i Danmark, og når de tager beslutninger, gør de det ud fra pædagogiske hensyn og ud fra hensyn til de elever, som de har i den givne undervisningssituation, siger han.

Tegningerne er ikke nødvendige

Mai Mercado vil da heller ikke bestemme fuldstændig, hvordan lærerne skal undervise i emnet.

- Jeg har ikke et ønske om at tvinge nogen lærer til at vise tegningerne. Det synes jeg ikke tilkommer politikere. Men jeg vil rigtig gerne have, at Muhammedkrisen kommer på skoleskemaet, og så må lærerne selv beslutte, om de vil vise tegningerne eller ej, siger hun.

Dennis Hornhave underviser i samfundsfag, og han mener godt, at man kan undervise i Muhammedkrisen uden at vise tegningerne.

- Det, der er interessant, er forløbet, hele dynamikken omkring det og hele den historiske kontekst og de samfundsfaglige problemstillinger, der hører til, siger han og fortsætter:

- Jeg mener faktisk ikke nødvendigvis altid, at billederne af tegningerne vil være en god kilde til at illustrere den problemstilling, vi vil arbejde med.

Også formand for Danske Skoleelever Esther Vyff Petersen mener sagtens, at eleverne vil kunne lære om Muhammedkrisen uden at se tegningerne.

- Når man underviser om Berlinmuren, er der heller ikke krav om at vise Berlinmurens fald, siger hun.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har ikke ønsket at udtale sig om sagen.