For Andreas Odbjerg var det alt eller intet: - Jeg vil hellere dø end at have et andet job

De sidste 15 år har han knoklet for en plads i musikbranchen. Det har været alt eller intet. Nu står fynskfødte Andreas Odbjerg endelig midt i drømmen.

- Det er som om, jeg er prækodet til at gøre det.

Sådan beskriver den 33-årige sanger og sangskriver Andreas Odbjerg sin drift frem mod den virkelighed, han står midt i lige nu. Vejen derhen har krævet vedholdenhed og bunker af dårlige sange, der hele tiden blev lidt bedre.

quote - Der er noget helt vildt over, at man kan lave noget, der rører folk så meget

Andreas Odbjerg, artist og sangskriver

Men nu er han der. Højt på hitlisterne og med platinplader hånden.

Knaldet gennem ruden

- Jeg tror, det er umuligt at opleve et gennembrud som roligt og steady. Det vil altid være at man på en eller anden måde knalder igennem ruden og helt hjem til sovsen og kartoflerne langt væk fra hovedstaden, siger Andreas Odbjerg.

Han understreger pointen med et hårdt klask fra højre hånd ind i den venstre. Og så tilføjer han smilende:

- Men det er også det jeg gerne vil: Lave musik til rigtige mennesker.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hits i eget - og andres - navn

I eget navn står Andreas Odbjerg bag numre som 'Føler mig selv 100' og 'I morgen er der også en dag'.

Førstnævnte er gået platin, hvilket er lig med, at sangen er blevet afspillet ni millioner gange.

Andreas Odbjerg er artist, men du har sandsynligvis også hørt nogle af de sange, han står bag, men ikke foran.

Som sangskriver har han været med til at skabe hittet 'Paris', der er udgivet af Lord Siva og Vera. Ligesom han er blandt sangskriverne bag '45 Fahrenheit Girl', som Drew Sycamore måske har sunget i din radio eller fra din Spotify for nyligt.

Om Andreas Odbjerg

95 procent håndværk. 5 procent superkraft og kryptonit

Andreas Odbjerg har talt en del om sin vej frem til gennembruddet. Om dengang han var hjemløs. Om dengang han stillede op i X-factor - og i Voice, hvor han blev nummer to.

- Når det går godt, så vil folk virkelig gerne tale med en og høre historien. Man elsker at fortælle historien om gennembruddet - det er lidt sjovt egentlig, siger han eftertænksomt. 

- Men det har vel noget at gøre med, at det er motiverende for folk. Og så min historie især, der har taget 15 år.

Selv beskriver Andreas Odbjerg, at det har taget ham lang tid at finde ud af nogle ting, der kan falde andre meget naturligt. Et af de store selvtillidsboosts var, da han kom ind på Rytmisk Konservatorium på sangskriverlinjen og fik et mere teoretisk grundlag at skrive ud fra.

Han fortæller, at 95 procent af sangskrivning handler om håndværk.

- De sidste 5 procent kommer fra en følsomhed, tror jeg, som jeg har. Som både er en superkraft og kryptonit. Det gør, at jeg kan bryde sammen og græde over en reklame og har et kæmpe temperament. Men når jeg skriver, bliver det en superkraft.

Storhedsvanvid og skaberlyst

Spørger man Andreas Odbjerg, hvad der driver ham i det musikalske virke, får man et todelt svar.

- Den ene del er egotrippet, storhedsvanviddet og en hungren efter bekræftelse, hvor man søger accept og gerne vil klappes på hovedet af sine forældre, fortæller han.

Og så er der ambitionen om at skrive nogle sange, der får en rolle i folks liv. Som når han eksempelvis er blevet spurgt om at synge ’I morgen er der også en dag’ til en begravelse.

- Jeg synes, der er noget helt vildt over, at man kan lave noget, der rører folk så meget – og at før vi lavede den, der var der stilhed. Ingenting. Det føles jo, når man beskriver det på den måde, guddommeligt i en eller anden forstand, siger Andreas Odbjerg.

Det guddommelige bliver illustreret med fagter op mod loftet og ud i lokalet.

- Som om der er ét eller andet. Jeg er slet ikke religiøs eller noget, men det er alligevel ret vildt, at man kan det. Det er det, kunsten kan.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.