De ti fynske kommuner er blevet spurgt, hvor mange penge de har sat af til initiativer, der skal få flere til at stemme ved valget i november.
Kreativitet skal kapre unge stemmer
Alle kommuner arbejder på at få flere i stemmeboksen. Halvdelen af kommunerne gør det inden for det almindelige valgbudget, mens halvdelen har afsat mellem 40.000 og mere end én million kroner til formålet.
En stor del af dem er specifikt målrettet mod at få unge til at stemme.
For eksempel vil de fleste kommuner sørge for, at de unge kan brevstemme på uddannelsesinstitutionerne. Og kreativiten er i brug, når de unge skal indfanges.
Kortet viser, hvor mange penge de fynske kommuner specifikt har afsat til at hæve stemmeprocenten. Kommuner markeret med et 0 holder deres indsats inden for det almindelige valgbudget.
Unge stemmer koster
I Odense satses der for eksempel stort. Her er afsat over en million kroner til konkrete initiativer målrettet unge. Kommunen har hyret et designbureau til opgaven. Desuden satstes på unge ambassadører, sociale medier og online påmindelser op til og på selve valgdagen.
I Middelfart oplever man som de øvrige ti kommuner et fald i antallet af stemmer - især de unge mellem 19 og 29 stemmer markant mindre end den øvrige befolkning. Og til lige præcis ungegruppen har byrådet afsat 100.000 kroner for at øge stemmeprocenten. Kommunen har indgået aftaler med skoler og ungdomsorganisationer og forsøger blandt andet at sætte skub i de unge med et ungdomsråd og biografreklamer.
Øget indsats på hele Fyn
For alle ti kommuner er der øget indsats mod de unge, og de kommuner der ikke har afsat yderligere penge til indsatsen, har afsat penge inden for de eksisterende budgetter.
Se mere om dette på TV 2/FYN i aften klokken 19.30