Fynbus kæmper mod små biler

Flere og flere danskere køber små biler som et alternativ til bussen. Men det er et stort problem, siger trafikforsker.

Danskerne elsker små biler. Sammenholdt med bussernes ry for at være dyre og langsomme, bekymrer det direktør for Fynbus, Carsten Hyldborg.

- Vi går til kamp mod myterne nu, for vi vil ikke have det siddende på os, at vi er langsomme, for dyre og forsinkede, siger han til Fyens Stiftstidende.

Odenseaneren Louise Kruuse har i mange år pendlet med bus og tog til skole og arbejde. Nu har hun ligesom mange andre danskere købt en lille

bil.

- Jeg nyder min bil hver dag. Den er hver en krone værd, og jeg føler mig så fri, siger hun.

Det er Louise Kruuse ikke alene om. Juni var rekordmåned for salg af biler, og 17.500 danskere fik ny bil. På bestsellerlisten figurerer de små biler som VW's Up og Toyota Aygo.

I 2012 udgjorde minibilerne 85 procent af danskernes bilkøb. De små bilers succes giver Fynbus-direktøren sved på panden.

- Jeg håber, at bilisterne vil se bussen som et alternativ. Det er et langt sejt træk, siger han.

Trafikforsker Henrik Harder fra Aalborg Universitet kalder det et stort problem for den offentlige transport, at de små biler er så billige.

- Det er nødvendigt at vi bruger busser og tog, for vi har ikke plads til alle de biler, vi gerne vil have, på vejene. Vi har heller ikke råd til at bygge alle de veje, siger han.

Oversigt

    Oversigt