Larm og gnister: Fynske jernbaneskinner slibes for revner

Efter vinteren skal små revner og ujævnheder i landets togskinner udbedres. I marts kører skinnefræseren på Fyn.

Om få dage begynder Banedanmark en månedlang vedligeholdelse af Fyns jernbanespor. Næsten hver nat vil en såkaldt skinnefræser med 600 meter i timen køre på tværs af Fyn og udbedre små revner og ujævnheder i skinnerne.

Skinnefræseren vil arbejde i nattetimerne for at forstyrre togtrafikken mindst muligt. Mens toget arbejder, bevæger det sig nemlig utroligt langsomt for til gengæld at kunne slibe bittesmå revner, så risikoen for skinnebrud reduceres.

Fræsehjulet på skinnefræseren kan fræse over en millimeter af skinnen af gangen.

Skinnefræseren han høvle mere end én millimeter af skinnerne af gangen. Ofte skal fræseren køre flere gange samme sted for at udjævne revnen.
Skinnefræseren han høvle mere end én millimeter af skinnerne af gangen. Ofte skal fræseren køre flere gange samme sted for at udjævne revnen.
Foto: Banedanmark

- Normalt vil toget behøve en til tre passager for at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren kører frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk. På en nats arbejde kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne, og herefter bliver jernet kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt, siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Minimale støjgener

Fræsetoget er knap 44 meter langt og vejer 155 ton. 

Om dagen holder skinnefræseren i Odense, hvor det bliver renset og klargjort til næste nats arbejde. Når skinnefræseren ikke sliber skinnerne, kan det køre med 70 kilometer i timen.

Se ældre indslag om skinneslibningen på Fyn

Ifølge Banedanmark støjer det kun moderat, når arbejdet er i gang, mens selve klargøringen af toget kan give støjgener.

Fræsetogets køreplan

Skinnefræseren kører årligt over hovedstrækningen på Fyn.
Skinnefræseren kører årligt over hovedstrækningen på Fyn.