Fynske medier laver fælles valgfester for fynboerne

Der er lagt op til ti store valgfester, som Fyns Amts Avis, Fyens Stiftsidende og TV 2 Fyn sammen vil arrangere til kommunalvalget i november. Arrangementerne skal gøre fynboerne klogere på kommunalvalget og give dem mulighed for at møde deres lokale kandidater.

I stedet for at konkurrere om at lave valgdebatterne i de fynske kommuner, er Fyns Amts Avis, Fyens Stiftstidende og TV 2 Fyn gået sammen om at lave valgfolkefester i alle de ti fynske kommuner.

- Jeg tror, at vi kan løfte det helt vildt, når vi går sammen, siger Rikke Bekker, der er chefredaktør på Fyns Amts Avis. 

Ved at pulje kræfterne og gå sammen om at lave valgfester, kan arrangementerne blive både større og mere omfattende, end hvis medierne stod for dem hver især. 

Samtidig er forventningen, at der vil komme flere deltagere til ét arrangement, end hvis medierne havde hver deres egne arrangementer, som skulle konkurrere om vælgernes gunst. 

- Vi tror på, at hvis vi slår kræfterne sammen om at lave et brag af et valgmøde, så kan vi få mere ud af det, end hvis vi gik alene, siger Poul Kjærgaard, chefredaktør på Fyens Stiftstidende. 

- Valgfolkefesterne finder sted i hver eneste af de fynske kommuner, og der vil være et hav af aktiviteter, så der også er anledning til fysisk at komme et sted hen og få talt med de kandidater, man har lyst til, og dermed få mere viden om, hvad det er, de enkelte kandidater står for, siger Peter Zinck, formand for TV 2 Fyns bestyrelse. 

Debatter og politisk lykkehjul

Planen for valgfolkefesterne er, at de skal foregå i centrale og stemningsfulde omgivelser i hver enkelt af de fynske, hvor fynboerne får en oplevelse og politisk viden om kommunalvalget. 

 - Vi har et markant fokus på at give vores vores læsere og brugere den allerbedste og mest oplysende kampagne, så vi sender folk ind at stemme på den bedste måde, og det gør vi med det her samarbejde, fortæller chefredaktør på Fyns Amts Avis, Rikke Bekker.

Til valgfolkefesterne vil der være masser af politik, men også underholdning og oplevelser. Der kommer til at være en række politiske debatter med de lokale kandidater samt interviews. Derudover vil der være underholdning og lokale producenter af fødevarer, partier, ligesom interesseorganisationer har boder til valgfolkemøderne.

- Lokalpolitik handler om, hvad der rører sig, og hvad der er med til at definere et lokalområde, og det vil gerne være med til  at understrege med de her valgfolkemøder. Så der både er noget til maven og noget til hovedet, siger Poul Kjærgaard. 

Stadig konkurrence 

Selvom medierne arbejder sammen om de ti fynske valgfolkefester, så vil der stadig være konkurrence om journalistikken i forbindelse med valget. 

- I vores dækning frem til kommunalvalget i november arbejder vi hver for sig, og der er vi konkurrenter. Så jeg er helt sikker på, vi får os en mangfoldig dækning op til kommunalvalget, siger Poul Kjærgaard. 

Konkurrencen vil også betyde, at fynboerne stadig får forskellige journalistik fra medierne, og at journalisterne vil kæmpe om, hvem der kan finde og fortælle de bedste historier.

Er der ikke en risiko for, at journalistikken bliver for ens ved det her samarbejde?

- Når jeg kender journalister, så er jeg ikke bange for det. Dertil kommer, at det her jo er et samarbejde om de konkrete valgfolkefester i de fynske kommuner. Udover det skal  medierne jo fungere lige så selvstændigt, som de plejer at gøre, siger Peter Zinck, bestyrelsesformand på TV 2 Fyn.

Den vurdering er chefredaktøren på Fyns Amts Avis enig med den fynske tv-formand i.

- Det kan godt være, at der vil være et par timer lige omkring selve valgfolkemødet, hvor der ikke er stor variation i det, vi udkommer med, fordi vi har et samlet fokus. Men til gengæld vil vi jo slås på nyhedsfronten både før og efter valget, for det er det, vi er sat i verden for, siger Rikke Bekker.

Samarbejde er en god ide

Udover samarbejdet om valgfesterne i de fynske kommuner, så er medierne også i samarbejde om en kandidattest, hvor brugerne kan se, hvilken kandidat de er mest enige med, og som giver mere viden om, hvem de kan stemme på til kommunalvalget den 16. november.

Samarbejdet om kandidattesten er indgået mellem næsten alle danske regionale aviser, TV 2-regionerne og TV 2 Danmark.  

Og samarbejdet er en god ide, hvis man spørger mediekommentator Lasse Jensen.

- Jeg har altid gået ind for, at public service-medier og de private medier arbejder sammen, og jeg kan ikke se andet, end at det er en fordel, så man kan lave et stort valgmøde fremfor tre forskellige, der konkurrerer, siger Lasse Jensen 

Lasse Jensen understreger, at samarbejdet kun er en god ide, når det handler om debatter og andet praktisk. Han advarer imod, at medierne slår sig sammen og laver en valgredaktion, som laver fælles historier. Konkurrencen er nemlig vigtig, mener han. 

- Konkurrenceparameteret er der stadigvæk, for hvert enkelt medie skal stadig lave selvstændig journalistik, og det her jo bare et praktisk samarbejde om valgmøder. Det kan måske ligefrem frigøre ressourcer til "rigtig" journalistik, siger Lasse Jensen. 

Kommunalvalget er den 16. november.

Oversigt

    Oversigt