Grænsekontrollen har givet minimale forsinkelser

To transportvirksomheders frygt for øgede udgifter på grund af grænsekontrol har vist sig at være ubegrundet.

Da den midlertidige kontrol ved den dansk-tyske grænse blev indført i sidste uge, var en række danske transportvirksomheder bekymrede for konsekvenserne.

Hos blomstertransportør Alex Anders Ølund med hovedsæde i Odense frygtede man på forhånd lange køer ved grænsen.

De kunne forsinke de daglige forsyninger fra Holland så meget, at man på grund af køre- og hviletidsbestemmelser var nødt til at skifte chauffør undervejs.

Men frygten har vist sig at være ubegrundet, forklarer direktør Ib Andersen.

- Indtil videre er det forløbet rimeligt gnidningsfrit. Vores biler kommer heldigvis mest til grænsen om aftenen eller tidligt om morgenen, hvor der i forvejen ikke er så meget tryk.

 - Jeg har spurgt et par chauffører i løbet af ugen, og de har ikke oplevet nogen kø af betydning, siger han.

Og nogenlunde samme melding lyder fra svineproducent og -eksportør Niels Vinderslev fra Randers.

Han frygtede også, at udgifterne til chauffører ville blive øget på grund af køre- og hviletidsbestemmelserne. Men sådan er det ikke gået.

- Det er forløbet problemfrit. Vi frygtede, at der skulle kontrolleres ud af landet, hvor vi jo er fuldt læsset med grise, men det har ikke været på tale endnu.

- Og når bilerne vender tilbage, kommer de mest på tidspunkter, hvor der ikke er så megen trafik, og derfor har vi heller ikke mærket noget til det, siger Niels Vinderslev.

Han er dog stadig bekymret for, om flygtningekrisen kan føre yderligere omkostninger med sig.

- Vi kører både til Polen og Italien, og man ved jo ikke, om det her breder sig til andre lande i Europa, siger han.

Den midlertidige grænsekontrol, der blev indført 4. januar, varede i første omgang i 10 dage, dog med mulighed for forlængelse.

 Der er mandag middag ikke taget endelig stilling til, om grænsekontrollen skal forlænges, når den udløber torsdag.

Oversigt

    Oversigt