Her skal toget køre 250 kilometer i timen over Fyn: Men gasledning ligger i vejen

Før anlægningen af den nye jernbane fra Odense til Kauslunde kan gå i gang, skal en anden stor opgave løses. En gasledning ligger nemlig i vejen.

- Alt det, der ligger under jernbanen skal pilles op. Det har vi ikke prøvet før.

Sådan siger byggepladsleder ved EnergiNet, Ralph Quitzau, til TV 2 Fyn ved udsigten til at skulle gøre plads til den nye jernbane over Vestfyn.

I vejen - eller rettere sagt: under jorden - ligger en gasledning nemlig i vejen.

Den skal væk, før der kan blive plads til den nye elektriske jernbane, der på en 27 kilometer strækning kommer til at køre 250 kilometer i timen på tværs af Fyn.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Den grønne linje er den nye jernbane. Den gule linje markerer den strækning, hvor der skal anlægges ny rørledning, når den gamle fjernes i forbindelse med jernbaneanlægningen.
Den grønne linje er den nye jernbane. Den gule linje markerer den strækning, hvor der skal anlægges ny rørledning, når den gamle fjernes i forbindelse med jernbaneanlægningen.
Foto: Grafik: TV 2 Fyn

"Fyn er meget kuperet"

Når gasledningen er fjernet, skal der anlægges en ny rørledning. Det er det, Ralph Quitzau og hans kolleger er ved at gøre klar til.

Det involverer 1.500 stålrør. De kommer fra Tyskland med tog, omlastes i Taulov og læsses så af på en parkeringsplads ved Ejby, hvorfra arbejdet kan gå i gang.

Ifølge Ralph Quitzau bliver det ikke uproblematisk.

- Når gasledningen skal flyttes, har det indflydelse, at Fyn er meget kuperet, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Ralph Quitzau fra EnergiNet og hans kolleger er i gang med at modtage de 1.500 stålrør, der skal bruges til det store anlægsprojekt.
Ralph Quitzau fra EnergiNet og hans kolleger er i gang med at modtage de 1.500 stålrør, der skal bruges til det store anlægsprojekt.
Foto: Flemming Ellegaard

Samtidig med at arbejdet gennemføres, bliver der i de kommende uger lavet geotekniske målinger, arkæologiske undersøgelser og opkøb af ejendomme, der ligger i vejen for det store projekt.

Den nye jernbane skal efter planen stå færdig i slutningen af 2028.

Mens togene kommer op i fart, har politikere i tre fynske kommuner planer om at sætte hastigheden ned på Fynske Motorvej. Helt konkret ved at sætte farten ned fra 130 til 110 kilometer i timen på en strækning i Middelfart og ved Langeskov i Kerteminde Kommune, mens Nyborg vil have sænket farten til 90 kilometer i timen der, hvor motorvejen er tæt på byen.

Oversigt

    Oversigt