Kæmpe-investering: 26 nye el-tog kører ikke til Fyn

DSB lever ikke op til kravet om rettidighed, men det kan nye el-tog lave om på. Det vil dog først ske på Sjælland.

Når DSB investerer i 26 nye el-lokomotiver, vil det nedsætte afhængigheden af IC2- og IC4-tog, som er skyld i DSB's forsinkelser.

Det siger transportminister Hans Christian-Schmidt (V) som svar på, at DSB's rettidighed er på 91,9 procent - kravet er 93,8 procent.

Men de nye tog kommer foreløbig kun til at køre til glæde for sjællænderne. De forventelig mere rettidige el-tog må fynboerne og jyderne vente på.

- Det er nogle ting, som vi godt ved, er en udfordring. Foreløbig har vi bestemt, at disse 26 tog kan komme ud at køre på Sjælland, siger transportminister til Ritzau.

- Det er klart, at den næste plan er en elektrificering af Jylland. Jeg forstår godt, at der er udfordringer, og jeg drømmer ikke om at sige, at der ikke er flere udfordringer. Men jeg glæder mig over, at der er god sammenhæng i tingene her på Sjælland, siger han.

I drift i 2020 - på Sjælland

De nye el-drevne lokomotiver kommer i drift i begyndelsen af 2020 og skal blandt andet erstatte de eksisterende diesel-lokomotiver. De skal hovedsageligt sættes ind i regionaltrafikken på Sjælland.

Således kan de nye el-tog sikre en gradvist udfasning af IC2 og IC4.

IC4 skal dog fortsat køre, indtil elektrificering er gennemført, og nyt materiale er på plads.

Først derefter kommer "det helt store løft i kunderettidigheden", lyder løftet fra DSB.

Fakta: Problemtog fjernes fra skinnerne og erstattes