Kampen om de unge

Uddannelsesstederne bruger næsten en halv milliard på at reklamere for sig selv over for de unge. Men de penge kunne bruges på at forbedre undervisningen, mener SF.

Brems reklameræset

Smarte reklamer med tjekkede unge. Uddannelsessteder som Kold College i Odense bruger rigtig mange penge på at lokke unge til.

Kold College har brugt 1,4 mio. kr. på at ændre navnet fra Dalum UddannelsesCenter og så på at profilere sig selv, som et sted hvor der sker noget.

Men SF vil bremse reklameræset.

- Vi tror ikke på, det er den rigtige form for vejledning. Vi tror ikke på, at det er det, der danner et ordentligt grundlag for unge til at vælge deres fremtidige uddannelser. Vi tror på, at uddannelsesinstitutionerne og vi allesammen ville få meget mere ud af, at de penge blev brugt på ordentlig undervisning, siger Nanna Westerby, der er SF's ungdomsuddannelsesordfører.

SF vil have loft over skolernes reklamer og markedsføring, så udgifterne til det højst kan udgøre maksimalt 0,5 procent af budgettet.

Se meget mere i vores udsendelse kl 1930.

Oversigt

    Oversigt