Kandidaterne kommer for sent på Facebook

Kandidaterne er begyndt at føre valgkamp på de sociale medier. Men nu er det alt for sent, mener ekspert.

Der bliver ikke kun banket på din dør, delt æbler ud på gågaden og hængt valgplakater op på lygtepælen.

Kandidaterne til kommunalvalget er også begyndt at skrive til dig på Facebook.

En af dem, der bruger Facebook i valgkampen, er Tommy Hummelmose, der stiller op for De Konservative til byrådet i Odense.

- Det er ubetinget det, der fylder mest i valgkampen lige nu, siger han.

Hver dag bruger han to timer på at skrive opslag og svare på de kommentarer, der kommer på hans profil.

Og den konservative kandidat er ikke den eneste, der bruger de sociale medier til at komme i kontakt med vælgerne, fortæller David Ledstrup, der er digital medierådgiver hos firmaet Bigum&Co.

- Jeg kan se, at mange af kandidaterne begynder at røre på sig nu, siger han.

- Politikernes tilstedeværelse på de sociale medier er markant stigende. De vil gerne være der, hvor vælgerne er, og i 2013 er det altså på de sociale medier, siger han.

Men hvis kampagnerne på de sociale medier skal kapre stemmer til partierne, så skulle kandidaterne for længst have været i gang, mener Benjamin Rud Elberth, partner og digitalchef i Hou Media, der rådgiver om digital kommunikation.

- Jeg er overrasket over, at alle kandidaterne er kommet så sent i gang. Lige nu ser det ud som om, de ikke ved, hvordan de skal bruge de sociale medier. De kampagner vil ikke blive virkningsfulde, siger han.

Allerede efter sidste valg skulle kandidaterne været gået i gang med at kommunikere med vælgerne, fortæller han. På de sociale medier handler det nemlig om at opbygge en relation til vælgerne, og det er alt for sent nu.

- Det virker som om, at politikerne kun vil tale med os, når der er valgkamp. Det er næsten pinligt, det hopper vælgerne ikke på, siger han.

Oversigt

    Oversigt