Kollektiv trafik skal køre på rapsolie

Hvis det står til regeringen, så skal den kollektive trafik fremover hælde biodiesel i tanken. I den netop indgåede finanslovaaftale mellem Venstre og Dansk Folkeparti lægges der kraftigt op til at bruge biodiesel, som består af rapsolie.

Pengepulje skal motivere den kollektive trafik

(V) og (DF) har derfor sat 60 millioner kr. af til en 3-årig forsøgsordning med at anvende biodiesel på busser og andre køretøjer indenfor den offentlige trafik.
 
- Pengepuljen på 60 millioner, skal være med til at få kommunerne sporet ind på brugen af biodiesel. Ved hjælp af puljen vil det nemlig ikke blive væsentligt dyrere for kommuner eller regioner og stat at forsøge sig med biodiesel. Det forklarer folketingsmedlem Lars Chr. Lilleholt mandag til TV 2/FYN.

Godt nyt for producenter af rapsolie

Den fynske producent af rapsolie, Emmelev Mølle A/S, Otterup har længe eksporteret biodiesel til udlandet.
 
Nu åbner finanslovsaftalen op for at noget af den fynske biodiesel kan bruges herhjemme.

- Det er kun godt, at der omsider kommer en fornuftig politik på området, siger Bjarne Simonsen mandag til TV 2/FYN. Han er medejer af Emmelev Mølle A/S. Møllen producerer som den eneste i Danmark biodiesel.
 
Pt eksporterer Emmelev 80-90 millioner liter olie om året.

Tyskland kører på fynsk biodiesel

Brugen af biodiesel er især udbredt i Tyskland. Men markedet har været småt i Danmark. Det skyldes høje afgifter på området. Den nye finanslovsaftale kan betyde et skub i retning af mersalg i Danmark.

Fra Dansk landbrug er man meget tilfredse med regeringens udspil.
- Vi ser frem til at høste erfaringer med brug af biodiesel, siger viceformand Henrik Høegh i en pressemeddelelse.

Han påpeger desuden at Danmark nu er godt på vej til at opfylde EU?s målsætning om brug af 2 procent biobrændstof i transportsektoren for 2005.

Biodiesel er langt mindre sundhedsfarligt end almindelig diesel. Tilgengæld kan duften af biodiesel sikkert give de fleste lyst til pomfritter.

Oversigt

    Oversigt