Kommuner hænger i elbil-bremsen

Trods masser af fine klimaplaner i de fynske kommuner er kun en halv procent af den kommunale vognpark elbiler. Ud af 1622 biler kører kun otte af dem på el i stedet for benzin eller diesel.

Trods mange gode intentioner om at reducere i CO2-udledningen i de fynske kommuner, har kun Nyborg, Middelfart og Ærø i dag elbiler i den kommunale vognpark - og kun om to-tre stykker hvert sted.
Nyborg et af de steder, hvor der lige nu bliver gjort forsøg med om de kommunale benzin- eller dieselbilerne kan skiftes ud med elbiler.

- Det er ikke ret mange i forhold til, hvad man havde forventet, siger Lærke Flader, der er branchechef i Dansk Elbil Alliance.

En opgørelse, TV 2/FYN har foretaget hos de ti fynske kommuner, viser et stort gab mellem intentionerne om at reducere i CO2-udledningen og deres brug af elbiler. Kun Nyborg, Middelfart og Ærø har i dag elbiler i den kommunale vognpark - og her drejer det sig også kun om to-tre stykker hvert sted.

- Det viser, at elbilerne har svært ved at komme ind på markedet, og at der er en vis skepsis over for dem, siger Nyborgs borgmester, Erik Christensen (S).

Elbiler med børnesygdomme

Odense Kommune har et par parkeringspladser forbehodt elbiler, men de er stort set altid tomme.
Odense Kommune har et par parkeringspladser forbehodt elbiler, men de er stort set altid tomme.

I et par måneder har hjemmeplejen og intern service i Nyborg haft tre elbiler til testning, og der har da også allerede været problemer med hvor langt de kan køre, før de skal lades op igen, samt med kulde i kabinen.

- Men det er netop derfor, at vi som kommune vil gå forrest og være med til at teste dem. Så håber vi, at producenterne kan få luget nogle af børnesygdommene væk, inden den næste generation af elbiler kommer på markedet, siger Erik Christensen til TV 2/FYN.

Den modsatte holdning har man haft i Odense. Ingen af de 500 kommunale biler kører endnu på el. Her venter de stadig på, at de store bilproducenter kommer med elbiler, der fra start er tænkt som elbiler - og ikke er ombyggede benzinbiler.

- Vi ved, de er der, og håber, de snart kommer til landet. Vi er tålmodige lidt endnu, siger Søren Ravn-Nielsen, der er kontorchef i Natur, miljø og trafik-afdelingen i Odense Kommune.

Et synligt signal til borgerne

Der er fornuftige grunde til, at kommunerne bør gøre mere på elbil-markedet, mener branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader.

- Kommunerne har volumen, faste kørselsmønstre, egne parkeringspladser og bestemmer byplanlægningen. Desuden er det et vigtigt signal at sende til borgerne om, at man må gøre noget for at nedbringe udledningen af CO2. At have elbiler kørende i trafikken er et meget synligt signal, siger Lærke Flader.

Sidste år blev der solgt 50 elbiler i Danmark - mod 153.512 nye benzin- og dieselbiler.

Her kan du se antallet af de fynske kommmunernes biler (fratrukket entreprenørmaskiner) - og hvor mange af dem, der kører på el.

Ærø: 53 - 3
Langeland: 75 - 0
Svendborg: 175 - 0
Faaborg-Midtfyn: 150 - 0
Assens: 180 - 0
Middelfart: 154 - 2
Nordfyn: 86 - 0
Odense: 500 - 0
Kerteminde: 92 - 0
Nyborg: 157 - 3

Læs mere om elbiler her

Oversigt

    Oversigt