Lærere bruger for lidt tid på undervisning

Folkeskolelærere underviser for lidt. Kun en tredjedel af arbejdstiden bliver brugt til reel undervisning, viser en ny undersøgelse. 10 fynske kommuner ligger under gennemsnittet.

Årslev og Glamsbjerg i bunden

Den gennemsnitlige folkeskolelærer bruger kun 36,2 procent af sin arbejdstid på at undervise i klassen. Det viser en undersøgelse, der er lavet af Undervisningsministeriet. 10 fynske kommuner ligger noget under det gennemsnit blandt andre Årslev og Glamsbjerg med kun 33 procent. Og det er for lidt, mener den konservative Carina Christensen.

- Det er ikke tilstrækkeligt, at lærerne i folkeskolen gennemsnitligt kun underviser en tredjedel af deres arbejdstid. De bør bruge mere af deres tid bag katederet, siger Carina Christensen.

Hun mener, at lærerne skal bruge mindre tid på interne møder, og i stedet bruge tiden på undervisning.

Bogense i toppen

I Odense er gennemsnittet 36 procent, og her forstår formanden for Odense Lærerforening ikke kritikken.

- Jeg mener ikke, at vi underviser for lidt. Hvis vi vil have, at skole og dannelse fortstat skal gå hånd i hånd, så er der ikke tid til mere undervisning, siger Anne-Mette Jensen, der mener, at lærernes opgaver ikke kun er undervisning, som man ser i andre EU-lande.

Selvom flere fynske kommuner er at finde på bundlinien, så er Ærøskøbing og Bogense Kommuner i toppen med 40 og 42 procent.

I OECD er er gennemsnittet 45 procent.

Se rapporten her

Oversigt

    Oversigt