Langeland mister tålmodigheden med bredbåndudbydere

Den elektroniske \"motorvej\", Langeland Online, der skulle skabe ny jobs og få Langeland med på den moderne IT-vogn, kører så dårligt, at Tranekærs borgmester slår til lyd for at skifte udbyder.

-

Den elektroniske \"motorvej\", Langeland Online, der skulle skabe ny jobs og få Langeland med på den moderne IT-vogn, kører så dårligt, at Tranekærs borgmester slår til lyd for at skifte udbyder.

Langeland Online blev lanceret for tre år siden med støtte fra EU og staten. Ideen var, at Langeland skulle høste nogle af de mange lang-distance arbejdspladser, man regnede med, at den ny teknologi ville få til at blomstre.

Hertil kræves bredbånd, og derfor blev der etableret samarbejde med internetudbyderen, Tiscali. Men både Tiscali og ejeren af telefonnettet, TDC, sjofler Langeland, siger Tranekærs borgmester, Jørgen Nielsen, til Fyns Amts Avis, torsdag.

Modarbejder hinanden
En lang række virksomheder og private har tilsluttet sig Langeland Online; men der har gennem de tre år været stribevis af problemer.

Et af de grundliggende problemer er, at Tiscali og TDC gør alt for at chikanere hinanden, oplyser Tranekærs kommunaldirektør Tove Lund til bladet.

Telefonnettet på Langeland er meget dårligt; men TDC er ligeglade, siger hun.

Borgmester Jørgen Nielsen langer også ud efter Tiscali. Ofte fungerer forbindelserne ud til kommunens institutioner ikke, og der går som regel 14 dage, inden firmaet sender hjælp, fortæller han.

Skift udbyder
Derfor opfordrer Jørgen Nielsen nu Langelænderne til i stedet at tilslutte sig LangelandNet, som udbydes gennem elnettet og ikke telefonnettet.

Udover at være mere sikkert, bliver det måske også billigere, mener Jørgen Nielsen.

Oversigt

    Oversigt