Lindø skifter navn: - Det er et helt andet signal, vi sender

I 2017 fik industrigrunden navnet Lindø Port of Odense, men det nye navn skal skabe et stærkere brand, lyder budskabet.

Odense Havn og Odense Port.

Det er de to navne, som kommer til at stå på navneskiltet for det nye Lindø. Det ene navn er for de dansktalende, og det andet navn er for de internationale.

quote Det er ønsket om at starte et helt anderledes brand

Carsten Aa, Administerende direktør, Odense Havn

I dag er det oprindelige Odense Stålskibsværft omdannet til en industrigrund, som Odense Havn opkøbte for to år siden. Og det er en del af en større plan, at området nu skifter navn, fortæller Carsten Aa, der er administerende direktør i Odense Havn.

- Nu har vi færdiggjort en transformation. Vi har lagt to virksomheder sammen. Det gamle værft er lagt sammen med Odense Havn. Nu er virksomheden toptrimmet til, at vi skal ud med et helt nyt brand og skaffe endnu flere kunder til butikken.

Hvorfor kan man få flere kunder ved at skifte navn?

- Det kan man heller ikke få direkte. Men man kan få det indirekte. Det bliver mere entydigt, hvad vi gerne vil kommunikere. Hvor vi før har kommunikeret meget, at det her var et værft, der var lagt sammen med en havn, siger Carsten Aa og fortsætter:

- Så vil vi hellere snakke om mulighederne nu. Det her er mulighedernes havn. Det er en helt anden kommunikation det her. Det er ønsket om at starte et helt anderledes brand. Det er et helt andet signal, vi sender.

Havne skal være internationale

Lindøværftet blev indviet i 1959, og der er sket meget på de 62 år. I dag skal havne, som på Lindø, være en aktør på det internationale marked, og det er også en af grundene til, at havnenavne bliver udskiftet, forklarer Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne.

- Det er faktisk noget vi generelt ser. De største havne i Danmark vil gerne have et internationalt navn. Jeg tror, at de skifter navn, fordi de vil ud at spille på det internationale marked. Og så skal man have et navn, der klinger på det internationale marked, siger hun.

Hvem eller hvad er Lindø?

Tine Kirk Pedersen mener, at det vil tiltrække flere kunder med 'Odense' i navnet end det gjorde med 'Lindø'.

- Jeg tror, at det er det rigtige at gøre. Der er ikke så mange, der ved, hvor eller hvad Lindø er. Vi har en lidt kedelig ø, og derfor tænker jeg, at det er godt at have et internationalt navn, hvis man gerne vil vinde de internationale opgaver, siger Tine Kirk Pedersen.

Netop det manglende kendskab til Lindø er noget, man er fuldt ud bevidst om hos Odense Havn.

- Vi kan se på vores undersøgelser, at der ikke er et specielt stort kendskab til Lindø. Og størsteparten af dem, der kender det, de forbinder det med den tidligere ejer. Det er derfor ikke hensigtsmæssigt at koble det på, siger Carsten Aa og fortsætter: 

- Og så må vi også bare erkende, at det navn, vi har brugt de seneste par år, det er ikke særlig mundret. Der er ikke særlig mange, der kan huske det. Så vi går tilbage til det simple og let forståelige. Et navn, der signalerer, hvad vi er, siger Carsten Aa afslutningsvis.