Lindøværftet fyrer folk

Som led i sin tilpasning til de trange tider, fyrer Lindøværftet 175 funktionærer.

Efter Lindøværftets nye forretningsmodel med en industridel og en skibsværftsdel målrettes skibsværftsdelen til i fremtiden at bygge et mindre antal specialskibe.

Den nye organisation, der passer til det fremtidige behov, kræver færre
medarbejdere og Værftet påtænker derfor at tage afsked med 175
medarbejdere, primært indenfor ingeniør- og tekniske fag samt
arbejdsledelse, hedder det i en pressemeddelelse.

Afskedigelser vil ske i overensstemmelse med gældende regler og aftaler, og Værftet vil gøre, hvad der er muligt for at hjælpe de fratrædende medarbejdere med at finde beskæftigelse.

Trange kår for skibsbygning

- Vi har ikke fået nye ordrer på skibe siden første kvartal 2008, og under den økonomiske krise er udsigten til snarlige ordrer dårlig, siger Lindøs administrerende direktør, Finn Buus Nielsen.

- Skibsværftets kunder arbejder også i et særdeles vanskeligt marked, hvor det er svært at finde beskæftigelse, og vi har derfor måttet aftale, at tre Ro-Ro skibe til Pacific Basin leveres senere end oprindeligt aftalt, tilføjer han.

Skibsværftets ordrebog i dag er på seks bulkskibe, syv Ro-Ro skibe og tre fregatter, svarende til et behov på ca. 2000 timelønnede medarbejdere frem til marts 2010.

Behovet falder henover sommeren 2010 til ca. 500 timelønnede medarbejdere til produktion af resten af de skibe, der er i ordre frem til
udgangen af 2011.

Anderledes positivt ser det ud med det andet ben i forretningsmodellen, hvor Lindø udlejer faciliteter til andre industrier.

Der er indgået en aftale over minimum 25 år med Fredericia Skibsværft, og interessen fra andre virksomheder er fortsat stor.

- Det giver os en begrundet tro på, at vi kan indgå aftaler med vækstvirksomheder, der har betydelige behov for medarbejdere, siger Finn Buus Nielsen.

Oversigt

    Oversigt