Lodspligt er løsningen i Langelandsbæltet

De mange skibsulykker i Langelandsbæltet kan kun undgås ved at indføre lodspligt på skibene, mener Dansk Navigatørforening.

-

De mange skibsulykker i Langelandsbæltet kan kun undgås ved at indføre lodspligt på skibene, mener Dansk Navigatørforening.

Radarovervågning af bæltet
En rapport fra Søfartsstyrelsen fastslog fornylig at af Langelandsbæltet er at af Danmarks farligste farvande. Der for foreslår rapporten at radarovervågningen af Storebælt skal udvides til at omfatte Langelandsbæltet.

Elektronik er ikke nok
Men det er ikke nok siger formanden for Dansk Navigatørforening, Jens Fage-Pedersen til Radio Fyn. Han nævner et eksempel fra sidste år, hvor et skib var ved at sejle ind i broen på Storebælt selv om radarovervågningen havde set problemet.

Navigatøren er nøgleperson
Uanset hvor meget elektronik man har drejer det sig nemlig stadig om at få navigatøren ombord på skibet til at se problemet. \"Man kan kalde ham over radioen og sende afviserfartøjer ud, men hvis alt dét ikke hjælper, fordi navigatøren er faldet i søvn eller ikke ved, hvad det handler om, så kan man ikke stoppe skibet med de midler, man har til rådighed\", siger Jens Fage-Pedersen.

Dårligt uddannede skibsbesætninger
Lods ombord på skibene ville der i mod kunne forhindre de fleste ulykker. Samtidig anbefaler Dansk Navigatørforening at der indføres flere inspektioner på skibene. Ofter er der nemlig tale om dårligt uddannede skibsbesætninger.

Oversigt

    Oversigt