Madfestival satte rekord

Madfestivalen Dining Week satte rekord i antal af gæster. Fyn og Sjælland var med på festivalen i år for første gang. Ambitionen er at gøre Dining Week til et landsdækkende madevent.

Godt 116.000 madglade gæster søgte ly for det frostfyldte Danmark på 142 forskellige restauranter i København samt på Fyn og Sjælland i den netop afsluttede Dining Week.

Dermed sætter den populære madfestival rekord både i antallet af gæster og i antal af deltagende restauranter.

Til sammenligning blev der sidste år solgt 92.000 billetter fordelt på 108 restauranter.

Det er første gang, at restauranter på Sjælland og Fyn er med i madfestivalen, der af samme årsag ikke længere hedder Copenhagen Dining Week, påpeger en af festivalens ophavsmænd, Bjørn Beyer overfor Foodculture.dk.

- Der findes masser af gastronomiske oplevelser uden for Københavns bygrænse, hvor der findes et væld af rigtig gode kroer og restauranter. Disse steder får ikke altid den fortjente omtale. Vi vil med Dining Week gerne bidrage til at sætte et større fokus på gastronomien i provinsen, siger Bjørn Beyer, der er medarrangør og marketingschef på mineralvandet San Pellegrino, der er medsponsor af madfestivalen.

Ideen med Dining Week opstod i år 2011 som et samarbejde mellem San Pellegrino og restaurantkæden Cofoco, der havde brug for et markedsføringsinstrument til at promovere sig i det københavnske restaurantliv.

Det lykkedes.

I det første år deltog 55 restauranter og 27.000 københavnere købte billet til eventet.

I dag er Dining Week blevet væsentligt større og har fået en helt anden funktion, siger Bjørn Beyer.

- Dining Week er blevet en madfestival, der har fået sit helt eget liv. I dag er dets funktion at vise, hvad det gastronomiske Danmark kan og give danskerne en rigtig god madoplevelse til en god pris, der i højere grad inspirerer dem til at spise mere ude på de mange gode spisesteder hele året rundt.

Oversigt

    Oversigt