McDonald's er fedest

De nyeste produkter fra McDonald's slår alle kalorie- og fedtrekorder.

For eksempel er en enkelt Big Tasty Bacon-burger
nok til, at en 20-30-årig kvinde har nået den daglige grænse for
mættet fedt, hvis hun motionerer mindre end 30 minutter om
dagen.

Hos Kostkompagniet, der rådgiver virksomheder om kost og
sundhed, kalder direktør Birgitte Escherich de nye produkter fra
McDonald's for en katastrofe.

- Det er præcis sådan noget mad, folk bliver tykke af. Den mangler smag og fibre, så man alt for hurtigt bliver sulten igen. Og det er farligt at spise igen efter en time, når maden indeholder så mange kalorier, siger Birgitte Escherich til Søndagsavisen.

- Vi ser ikke os selv som en del af fedmeproblemet. Men vi vil gerne være en del af løsningen, siger kommunikationsdirektør Sara Helweg-Larsen fra McDonald's.

Hun fremhæver, at McDonald's siden firserne har trykt ernæringsinfo på emballagen.

- Informationerne er tilgængelige dér, hvor det er relevant for kunderne, og vi har et varieret udvalg. Man kan både få burger og salat, hvis man har lyst til det, siger Sara Helweg-Larsen og slår samtidig fast, at salaten bliver på menukortet trods sin ringe popularitet.

McDonald's sælger 160.000 burgere i Danmark hver eneste dag. Og med egne ord kun 'relativt få' salater. Den ene nye kaloriebombe, Big Tasty Bacon, bliver taget af menukortet 29. december, da burgeren ikke er en del af det faste sortiment.

Burgerkæden har ellers tidligere forsøgt at få et sundere image. Sidste år lancerede den en sandwich med grillet kylling.

Men Chicken Olympia solgte ifølge McDonald's 'meget utilfredsstillende' og blev taget af menukortet.

- Man går på McDonald's for at få den karakteristiske smag af fedt, salt, sukker og blød tekstur - det typiske træk ved usunde måltider. Der er ingen smagsmæssig grund til at spise en salat der, for den kan du få langt bedre andre steder, siger Birgitte Escherich fra Kostkompagniet.

Oversigt

    Oversigt