Medie: Schweizere måske skyld i Falck-Schmidts konkurs

Falck-Schmidts tidligere direktør vil ikke udtale sig, men bekræfter indirekte ved at dele kritisk artikel på socialt medie.

Fynske Falck-Schmidt Defense Systems konkurs tirsdag kan meget vel skyldes, at den schweisiske leverandør til godt 300 pansrede mandskabsvogne til det danske forsvar er rendt fra en aftale.

quote  Indkøbet af komponenter og fabriksklargøring satte Falck-Schmidts likviditet under pres og til sidst var der bare ikke flere penge i kassen.

Nytkampfly.dk

Sådan lyder det i en kritisk artikel fra sitet nytkampfly.dk.

Tilbage i 2015 købte Forsvaret 309 pansrede mandskabsvogne hos det schweiziske firma Mowag.

Direktørs signal til offentligheden

I aftalen lå, at Falck-Schmidt Defense Systems skulle samle 300 af de 309 køretøjer på virksomhedens fabrik i Fredericia. Falck-Schmidt Defense Systems og Mowag havde indgået en såkaldt "Exclusive Teaming Agreement."

 

- For at være klar til slutmonteringen havde Falck-Schmidt Defense Systems indkøbt komponenter for to-cifrede millionbeløb og klargjort fabrikken i Fredericia samt ansat og uddannet medarbejere, skriver nytkampfly.dk.

Men da Mowag først fik aftalen i hus med Forsvaret, ønskede det schweiziske firma pludselig alligevel ikke at lade Falck-Schmidt Defense Systems stå for at samle mandskabsvognene.

Og det har altså nu kostet den fynske forsvarsvirksomhed dyrt.

Det har trods gentagne forsøg ikke været muligt at få en kommentar fra nu tidligere direktør Jan Falck-Schmidt.

Men noget tyder på, at nytkampfly.dk´s analyse ligger enddog meget tæt på virkeligheden.

Torsdag valgte Jan Falck-Schmidt i hvert fald at dele artiklen fra nytkampfly.dk på sin facebook-profil.

200 arbejdspladser i aftale

Samarbejdet og det samlede omfang som var aftalt ville ifølge Nytkampfly.dk have skabt mindst 200 arbejdspladser.

Men da opgaverne udeblev, blev aftalen pludselig særdeles dyr for Falck-Schmidt Defense systems i stedet.

- Indkøbet af komponenter og fabriksklargøring satte Falck-Schmidts likviditet under pres og til sidst var der bare ikke flere penge i kassen. Derfor blev virksomhedens medarbejdere tirsdag suspenderet mens en kurator nu har 14 dage til at finde en løsning, hvor hele eller dele af virksomheden kan drives videre.

Oversigt

    Oversigt