Musikalske elever husker bedre - måske

4.000 fynske skolebørn har været med i kæmpe undersøgelse af om musik skærper hukommelsen.

Gør musik hukommelsen bedre? Det spørgsmål har 4.000 fynske skolebørn været med til at belyse.

De har deltaget i Danmarks største skoleeksperiment, hvor i alt 20.000 elever fra 450 skoler over hele landet har været forsøgs-personer i projektet "Musik i hjernen", som har undersøgt musiks betydning for hjernen. Om musik kan forbedre hukommelsen og dermed læring i skolen.

- Hypotesen er, at hvis man har gode musikalske evner, så har man også en høj arbejdshukommelse. Det har et mindre studie med voksne vist, fortalte Professor Peter Vuust fra Center for Music in the Brain på Aarhus Universitet ved projektets start.

Projektet kørte over 14 dage og nu foreligger resultatet. Og noget peger på, at musik gør noget ved hukommelsen, siger Peter Vuust:

- Undersøgelsen tyder på, at elever med sans for detaljer i melodi og rytme er bedre til at fastholde og håndtere den information, som er nødvendig i et konkret øjeblik. Det er ny, unik viden, som har stor betydning for vores viden om, hvordan musik påvirker og ændrer hjernen.

Eleverne har deltaget i en musikquiz, udført en hukommelsestest og har besvaret et spørgeskema om deres musikvaner. 

Blandt andet skulle de redegøre for deres musikalske aktiviteter inden for de seneste tre måneder.

Svarene viser, at næsten halvdelen (46,6 procent) spiller på et instrument eller synger. Flest i indskolingen, færrest i udskolingen og på ungdomsuddannelserne.

- Men det er vigtigt at understrege, at vi ikke ved, om det er fordi eleverne spiller musik, at de får bedre arbejdshukommelse, eller om det omvendt er eleverne med bedst arbejdshukommelse, der engagerer sig mest i musik, siger Peter Vuust og foræller, at en videre analyse vil afsløre, hvor betydningsfuldt dette resultat er, og om musik er vejen til bedre læring i skolerne.

Fakta om MasseEksperimentet

Oversigt

    Oversigt