Ny H.C. Andersen-festival vil indfange kineserne

Odenseansk festival vil bruge eventyrdigteren til at vække omverdenens interesse.

Lørdag starter en ny H.C. Andersen-festival i Odense, som med 300 forskellige arrangementer i den kommende uge vil sætte fokus på den danske forfatters værker.

Men bag Den Grimme Ælling, Svinedrengen og Klods-Hans gemmer sig et udtalt ønske om opmærksomhed.

- Vi vil øge kendskabet til Odense gennem H.C. Andersens univers. Det er ikke ham, vi vil promovere, det er Odense, fastslår festivalens bestyrelsesformand, Palle Skov Jensen.

I første omgang er målet at få etableret festivalen som en lokal begivenhed, men på sigt skal den vække international opmærksomhed.

- H.C. Andersen er international. Han er mere kendt, end Danmark er, og han er mere læst end Shakespeare, konstaterer bestyrelsesformanden.

Han mener, at den ikoniske forfatter er relevant over hele kloden, men der er dog et land, der synes mere oplagt end resten.

- Vi ved, at Kina er det land i verden, hvor man har taget ham mest til sig. Mao beordrede, at alle skolebørn skulle kende 25 af hans eventyr, og de har givet ham sit eget navn på kinesisk, påpeger Palle Skov Jensen.

Og H.C. Andersen er en oplagt vej til at gøre Danmark interessant for kineserne, mener journalist, forfatter og Kina-kender Christina Boutrup.

- Alle vil gerne brande sig over for kineserne, og det koster rigtig mange penge. Men H.C. Andersen kan blive en løftestang for Danmark, mener hun.

Det kræver dog en større indsats, end man yder i dag.

- Når man hører kinesiske turister tale sammen i toget, efter at de har været i H.C. Andersens Hus, er de skuffede. Den mulighed bliver overhovedet ikke udnyttet godt nok, konstaterer hun.

Derfor bifalder hun også initiativet omkring festivalen, selvom hun ikke tror, den i sig vil gøre forskellen for de kinesiske turister.

- Det er en vej at gå, men man skal gøre meget mere, lyder formaningen.

Oversigt

    Oversigt