I det fynske folks tjeneste

Ny komité samler kræfter til hurtigere forbindelse på Sydfyn

Sydfyn og Lolland vil sammen overbevise folketinget om, at der bør investeres i hurtigere færgefart over Langelandsbælt. 

Målet er at bringe overfartstiden mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland ned på 20-22 minutter. Foto: Rederiet Færgen

Regeringen ventes inden sommer at lande en stor aftale om investeringer for over 110 milliarder kroner i nye motorveje, havne og jernbaner i Danmark.

Hvis det står til Sydfyn og Lolland, så skal færgefarten over Langelandsbælt være en del af forhandlingerne.

Kommunerne på begge sider af farvandet drømmer om mere end at halvere sejltiden mellem Spodsbjerg og Tårs. I øjeblikket tager det Langelandslinjens færger 45 minutter at tilbagelægge de godt 15 kilometer. Målet er en sejltid på 20-22 minutter.

Læs også Ingen kontrol og trusler i indbakken: Malous identitet blev stjålet på Facebook

Nu har politikere og erhvervsorganisationer på tværs af kommuner og regioner stiftet gruppen "Rute 9 Komitéen" med Langelands borgmester Tonni Hansen (SF) som formand. 

"Rute 9 Komitéen" skal arbejde for at skabe politisk opbakning hos transportminister Benny Engelbrecht (S) og Folketingets transportordførere til at indgå i den kommende grønne infrastrukturplan, samt til at bevilge de nødvendige midler til en opgradering af færgeruten.

Stor effekt

Komitéen mener, at investeringen er lille i forhold til Femern Bælt-forbindelsen, og at der er tale om et stykke infrastruktur, som vil have betydelig effekt på mobiliteten mellem Fyn og Lolland-Falster. 

Projektet, som der arbejdes med, er at bygge en fremskudt havn i Tårs, så færgen undgår den lave vandstand i den nuværende havn og dermed kan sejle hurtigere og oftere.

- Primært skal vi gøre politikerne opmærksomme på, at det er et projekt, som kan binde de to regioner sammen og være med til at udvikle de to regioner, siger Tonni Hansen, og uddyber:

- Det drejer sig om information, information, information, og at få dem i tale i det hele taget.

Tonni Hansen vurderer, at "Rute 9 Komitéen" har gode chancer for succes.

- Det er faktisk et godt projekt, og det binder faktisk to regioner sammen, som for nuværende ligesom står med ryggen mod hinanden, siger borgmesteren.

- Men ved at lave den fremskudte færgehavn, og ved at have kun et par og tyve minutter på færgen, så binder vi to arbejdsmarkeder sammen - det sydfynske og sydhavsøerne. Vi binder uddannelsesmulighederne sammen, og vi binder turistmulighederne sammen på en helt anden måde.

I gang med det samme

Første skridt for komitéen er at sende materiale ud til folketingsmedlemmerne. Og når det kan lade sig gøre at mødes fysisk, inviteres de på besøg og på en tur med færgen.

Tonni Hansen oplyser, at der i Folketinget har været indledende møder om de 110 milliarder kroner.

- Vi ved, at det er i de her måneder, at de mange milliarder bliver forhandlet på plads inde på Christiansborg, så det er derfor, det er nu vi handler. Om et par måneder er det måske lige ved at være for sent, siger Tonni Hansen.

Sådan tænkes det fremskudte færgeleje i Tårs at se ud. Foto: Grafik TV 2/FYN

Udover Langelands Tonni Hansen består "Rute 9 Komitéen" af borgmester i Svendborg Kommune, Bo Hansen (S), Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S) og John Brædder (G), borgmester i Guldborgsund Kommune. 

Desuden er formanden for Region Sjælland, Heino Knudsen (S), medlem af komitéen, mens der også er repræsentanter fra Dansk Metal, DI, Landdistrikternes Fællesråd og Femern Belt Development.

Læs også Fredagens coronatal: Smitten på Fyn tager et hop den forkerte vej

Fakta 

Der har været færgefart mellem Spodsbjerg og Tårs i alt fald siden 1500-tallet.

Den 1. oktober 1869 oprettedes "Det forenede Dampskibsselskab for Langeland og Lolland", som etablerede en skibsforbindelse mellem Korsør-Spodsbjerg-Nakskov. 

 

I maj 1884 fik selslkabet konkurrence fra "Sydfyenske Dampskibsselskab A/S (SFDS)" med ruten Spodsbjerg-Nakskov. Det kostede "Dampskibsselskabet for Langeland og Lolland" livet.

 

Den 1. juni 1975 ændrede man ruten til den nuværende Spodsbjerg-Tårs, hvorved man halverede sejltiden fra 90 minutter til de nuværende 45 minutter. 

 

Færgelejet er blevet forbedret i 1960 og i 1981.

 

Spodsbjerg-Tårs er en del af Rute 9, som går tværs over Fyn til Tåsinge, Langeland og via færgen videre på Lolland.

 

Færgene mellem Spodsbjerg og Tårs er nogle af de mest benyttede i dansk farvand med årligt mere end 500.000 passagerer, 200.000 biler og 30.000 lastbiltransporter.

Kilde: Wikipedia m.fl.