I det fynske folks tjeneste

Nye retningslinjer for frisører: Mere afstand og ekstra rengøring

Mandag kan frisører, tatovører og andre serviceerhverv genåbne. Nye retningslinjer fra myndighederne skal skabe trygge rammer.

Mandag kan frisører og andre lignende erhverv genåbne. Søndag kom der nye retningslinjer fra myndighederne. Foto: Lasse Beck Frost (arkiv)

Frisører skal vænne sig til større afstand mellem kunderne og gøre ekstra grundigt rent. Det fremgår af nye retningslinjer fra Styrelsen For Patientsikkerhed, Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.

- Vi skal selvfølgelig genåbne på en ansvarlig måde, så både kunderne og medarbejdere kan være trygge. Derfor har vi udarbejdet retningslinjer, så virksomhederne ved, hvordan de bør indrette sig, og vi andre kan gå til frisøren med ro i maven, siger Erhvervsminister Simon Kollerup (S) i en pressemeddelelse.

Retningslinjerne er udarbejdet i samarbejde med erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter forud for genåbningen af liberale erhverv som frisører, massører og tatovører mandag.

Læs også Frisør lå vågen det meste af natten: - Det er simpelthen fantastisk

På et pressemøde søndag eftermiddag sagde erhvervsministeren blandt andet, at der skal gøres ekstra grundigt rent i butikslokaler og på dankortautomater. Derudover påpegede han, at man også skal blive væk fra frisøren, hvis man oplever symptomer på coronavirus.

- Til alle os, der snart skal være kunde hos frisøren. Vi skal også blive hjemme, hvis vi skranter, sagde Simon Kollerup.

Se de nye retningslinjer via linket her.

Frisører kan overveje visir

Søndag skrev Sundhedsstyrelsen i et notat, at frisører for eksempel kan overveje at bruge visir eller maske, hvis de har tæt kontakt til kunder i mere end femten minutter.

Også tatovører og massører er fysisk tæt på kunderne, men de er ikke nødvendigvis tæt på personens ansigt.

Læs også Skuffede restauratører: - Vi savner en køreplan for genåbning

Derfor kan massører eksempelvis bede kunden om at vende sit hoved nedad på briksen, mens tatovører kan bede kunden om at vende ansigtet væk. Det fremgår af notatet.

- I mange af de erhverv, der åbner igen, er der mange ydelser og behandlinger, som ikke kan udføres uden tæt kontakt, siger Søren Brostrøm, der er direktør i Sundhedsstyrelsen, i en pressemeddelelse.

- Frisøren kan jo ikke ordne øjenbryn eller skæg uden at stå ansigt til ansigt, og det samme gælder social- og sundhedsassistenten, der skal hjælpe den ældre med mundhygiejne, eller ved visse undersøgelser hos for eksempel lægen eller optikeren.

Læs også Overblik: Frisører og køreundervisning åbner mandag

- Fordi vi er i en situation, hvor vi forventer et stigende smittetryk af en virus, som de fleste af os er modtagelige for, så kan det i en overgangsperiode være nødvendigt med ekstra beskyttelse, siger han.

Han understreger samtidig, at rådene kun gælder for personer uden symptomer, da det stadig er "utroligt vigtigt", at man bliver hjemme hos sig selv ved lette luftvejssymptomer.

FAKTA: Sådan anbefales frisører og tatovører at undgå smitte

Undgå tæt kontakt:

- Man skal opfordre til, at folk holder god afstand til hinanden, når de er i klinikken.

- Indret venteværelser og lignende, så personer så vidt muligt sidder med to meters afstand.

- Det skal sikres, at der ikke er adgang for mere end en person per fire kvadratmeter, hvor der er offentlig adgang.

- Indret dagen, så man arbejder forskudt, og færrest muligt opholder sig i klinikken.

- Bed kunder eller klienter om at vende ansigtet væk, når det er muligt, hvis man har tæt kontakt ansigt til ansigt.

- Sæt en fysisk barriere op mellem personale og kunder eller klienter, de steder det er muligt - for eksempel ved kassen.

- Når der ikke kan undgås tæt ansigt-til-ansigt kontakt, kan man bruge ansigtsvisir eller ansigtsmaske.

 

Hygiejne:

- Vask hænder før og efter hver kunde, man har haft tæt kontakt med.

- Bed kunder vaske hænder eller bruge håndsprit, når de kommer, og inden de går.

- Bliv hjemme, hvis man har symptomer på sygdom og i 48 timer, efter at du har haft de seneste symptomer.

- Opfordre kunder og klienter til at blive væk, hvis de har symptomer på sygdom.

- Benyt personlige redskaber og engangsudstyr, og hav en plan for rengøring af fælles redskaber

- Vær omhyggelig med rengøringen – både hjemme og på arbejdspladsen.

- Rengør telefoner, dørhåndtag, tastaturer, tablets, kasseapparater og andre kontaktpunkter to gange dagligt. Rengør tablets med spritservietter dagligt.

- Vask vasketøj - for eksempel håndklæder - ved 80 grader.

 

Kilde: Sundhedsstyrelsen

/ritzau/