Odense med i forsøg med kæmpelastbiler

Odense Havn er kommet med blandt de havne, der får lov til at afprøve brugen af kæmpelastbiler, de såkaldte modulvogntog.

Odense og en række andre danske havne er kommet med i forsøget i forbindelse med finansloven for 2008.

Det betyder, at kæmpelastbilerne får lov til at køre fra Tietgenbyen i Odense til Lindøterminalen og indebærer mindre ændringer af vejen dertil.

Det betyder at Odense Havn og de fynske virksomheder er sikret en central plads blandt landets porte for import og eksport og et knudepunkt for fremtidens godstransport, oplyser direktør for Odense Havn, Carsten Aa.

- Det er en historisk vigtig beslutning ikke bare for Odense Havn, men for udviklingen af hele den fynske region, siger Carsten Aa.

Han tilføjer, at medvirken i forsøget er en forudsætning for at realisere planer om at opbygge et transportcenter i Tietgenbyen og dermed optimere både land- og søtransport.

Effektive og mindre forurenende

Modulvogntogene er 25 meter lange - seks en halv meter mere end almindelige lastvogne - og to vogntog kan transportere samme mængde gods som tre almindelige lastbiler.

Det gør transporten billigere og forurener mindre. Samtidig er håbet at flytte mere godstransport fra landevejene til skibe.

Oprindelig var der afsat 85 millioner kroner til forsøg med modulvogntog i 10 havne.

Men otte andre havne har udtrykt ønske om at komme med, fordi vogntogene anses for en af de store muligheder for erhvervsudviklingen omkring havnene.

Det har regeringen, Ny Alliance og Dansk Folkeparti nu sat 60 millioner ekstra af til på finansloven.

Pengene skal bla. gå til trafikregulering og vejanlæg, så de store køretøjer kan komme til havnene.

De 10 oprindelige havne

De otte nye havne

Oversigt

    Oversigt