PLO: Insister på et svar fra lægen eller ring op igen

Vagtlæger er uddannet til at opfange symptomer på alvorlig sygdom over telefonen, fastslår lægeforening.

Generelt er der ganske få klager over lægevagten. Men er man usikker på det svar, man har fået fra vagtlægen, har man flere spørgsmål eller er i tvivl, så ring op igen.

Det siger Bruno Melgaard Jensen, formanden for de praktiserende lægers organisation (PLO).

Som vagtlæge er man uddannet til at opfange symptomer på alvorlig sygdom - også over telefonen. I marts døde Regina Holmegaard fra Glamsbjerg på Fyn af en blodprop, efter hun en time forinden havde ringet til lægevagten med sine symptomer.

Den 36-årige Regina Holmegaard havde ondt. Smerter i brystet, summen i kroppen og problemer med at trække vejret, beretter Fyens.dk.

Vagtlægen vurderede, at der var tale om en virus og ordinerede Panodil.

- Der vil være rigtig mange, der ringer ind til os med luftvejssymptomer, med let feber og med den slags, hvor vi jo selvfølgelig ikke kan indlægge dem alle sammen med en ambulance, siger Bruno Melgaard Jensen og fortsætter:

- Set i bagspejlet er alting klart, og det er også fremgået af pressen i dag - at man burde have reageret anderledes. Hvis man er akut livstruet og eventuelt har svært ved at trække vejret, skal man selvfølgelig ringe 112. Men hvis man har almindelige vejrtrækningssymptomer skal man fortsat ringe til vagtlægen.

Umiddelbart giver den tragiske hændelse ikke anledning til at ændre procedurer hos lægevagten.

- Læger har en lang uddannelse. En stor del af den går på visitation og herunder telefonvisitation. Så uddannelse er noget af det, vi tager vældig alvorligt, og vi har løbende fokus på forbedringer. Så vi vil klart bruge sagen til læring, siger han.

Sagen er nu endt hos Patientombuddet, der skal vurdere, om der er grund til at udtale kritik af vagtlægens arbejde.

Oversigt

    Oversigt