Privat kampagne mod unges fart

De unge skal lære at tænke sig om, når de træder på speederen. Derfor er en håndfuld private virksomheder gået sammen om en ny kampagne mod de unges livsfarlige fartvaner.

Reklamebureau og medier i fælles front

De unge skal lære at tænke sig om, når de træder på speederen. Derfor er en håndfuld private virksomheder gået sammen om en ny kampagne mod de unges livsfarlige fartvaner.

"Det er latterligt at køre stærkt". Sådan lyder overskriften for den kampagne fem fynske virksomheder sætter iværk 1. marts.

Bag det usædvanlige initiativ står SCANAD reklamebureau og og The Voice, TVDanmark Fyn, STV og Clausen Offset.

De fem virksomheder har sammen udviklet og finansieret kampagnen, der kommer til at koste over 2 mio. kr.

"Vi synes, at vi har en forpligtigelse til at bruge vores evner og vores adgang til de unge, til at lave en kampagne om dette alvorlige emne", siger Gert Rasmussen fra SCANAD.

Kampagnen er lavet af unge for unge, og vil tage udgangspunkt i rigtige ulykker på Fyn, hvor unge er kommet til skade eller er blevet dræbt.

Målet er at få de unge til tage afstand fra høj fart. Kampagnen vil køre med spots på TV og radio, via internet og med 500 plakater i 18 fynske kommuner.

Hverken amtet, politi eller andre myndigheder er direkte involveret i kampagnen. Men både Odense Politi og Fyns Amt støtter kampagnen.

"Vi synes, det er spændende at forsøge med noget nyt, derfor har vi sagt ja til at hænge de 500 plakater op, og det er jo meget billigt i forhold til hvad færdselskampagner plejer at koste os", siger Winnie Lund fra Vejafdelingen i Fyns Amt.

Færdselspolitiet på Fyn bruger ingen penge på kampagnen, men vil intensivere patruljeringen og fartovervågningen i den måned kampagnen kører.

Fra torsdag d. 1 marts kan fynboerne se kampagnens hjemmeside på www.ungemodfart.dk

Oversigt

    Oversigt