Rådmand vil have sænket fartgrænser i Odense: Snart kan det blive muligt

Transportminister åbner for forsøgsordning, der giver kommuner større spillerum til at sænke fartgrænser. Odense Kommune vil gerne være blandt de udvalgte.

Det skal være lettere for 15 af landets kommuner at sænke fartgrænsen for bykørsel til under de velkendte 50 kilometer i timen.

Det er hensigten med en ny forsøgsordning, som transportminister Benny Engelbrecht (S) står bag.

- Vi har stadig for mange uheld og tilskadekomne i byerne, hvor bløde og hårde trafikanter møder hinanden, siger ministeren.

- En af måderne at skabe større trafiksikkerhed er at sænke hastigheden på nogle af byvejene fra 50 kilometer til 40 kilometer i timen.

Flere oplagte veje i Odense, mener rådmand

Odense Kommune er et af de steder, hvor man på flere veje har problemer med folk, der kører for stærkt, fortæller by- og kultur rådmand Christoffer Lilleholt (V). 

- Vi har enkelte tosser, der er hensynsløse og fuldstændig ligeglade med andre menneskers liv. Det er få, men de skaber stor utryghed, og dem vil vi gerne af med, siger han.

Og her kunne det været en kæmpehjælp, hvis det blev lettere for kommunen at sætte hastigheden ned, mener rådmanden. Derfor så han også meget gerne, at kommunen blev en af de 15 udvalgte.

Christoffer Lilleholt peger på veje som Skibhusvej, Nørregade og Klaregade, som oplagte steder.

- Og Nedergade. Der skal man være gal i hovedet for at køre 50 kilometer i timen, siger han.

Rådmanden understreger, at det ikke handler om at få bilerne ud af byen, men om at skabe et mere trygt byrum.

Kommuner vil få det sidste ord - ikke politiet

Kommunerne har allerede mulighed for at sænke fartgrænserne i samarbejde med politiet. Men de har efterspurgt, at det bliver lettere at gøre det.

Det kom blandt andet til udtryk under en eksperthøring om sagen i Transportministeriet sidste efterår.

- Vi vil gerne have videre rammer for at tage de her beslutninger. Det handler både om trafiksikkerhed, tryghed, miljø og støj i byerne, sagde projektchef Steffen Rasmussen, Kommunernes Landsforening.

Som det er nu, er myndigheden på området delt mellem kommunerne og politiet.

Politiet skal også fortsat tages med på råd i forsøgsordningen. Men det vil være kommunerne, der har det sidste og afgørende ord.

- Med forsøgsordningen giver vi kommunerne mere selvbestemmelse på området, siger Benny Engelbrecht.

Ikke muligt at hæve fartgrænsen

Mens kommunerne i ordningen lettere kan sænke fartgrænsen, får de omvendt ikke mulighed for lokalt at hæve fartgrænsen, hvis de måtte ønske det.

Her vil det fortsat være politiet, der har det afgørende ord.

Hvis erfaringerne fra forsøgsordningen er gode, vil transportministeren arbejde for at gøre ordningen permanent.

- Er konklusionen, at det virker, vil det være helt naturligt at udbrede ordningen til at gælde generelt for kommunerne, siger han.

Fakta om forsøgsordning