Regionale mediehuse opruster

Både DR FYN og TV 2/FYN har nedadgående lytter- og seertal. Men de to publicservice-medier er klar til at tage konkurrencen op på de digitale platforme.

Siden 2012 har TV 2/FYN mistet over frem procent af de seere, der har tændt for fjernsynet klokken 19.30. For bare tre år siden havde 42,1 procent af fynboerne tunet ind på TV 2/FYN klokken 19.30, men i 2014 var tallet faldet til 36,9 procent.

- Vores medievaner ændrer sig helt vildt i disse år. Seerne flygter dog ikke fra tv-nyheder, men de flytter sig til andre medieplatforme, og nu flytter vi med, siger direktør på TV 2/FYN, Esben Seerup.

Etableringen af en fynsk nyhedskanal er et skridt i strategien med at genvinde seerne på de digitale platforme.

- Vores nyhedskanal kan ses på smartphones, tablets og computere, og dermed bliver vi nu i endnu højere grad i stand til at servicere fynboerne, der hvor de foretrækker at få fynske nyheder, siger Esben Seerup.

DR FYN har dagligt omkring 100.000 lyttere, men den regionale tv-station oplever ligesom andre radiostationer et svagt fald i lyttertallene år efter år. Samtidig har DR FYN svært ved at fastholde de yngre fynboer, mens de har rigtig godt fat i de ældre befolkningsgrupper.

- Det ligger jo lidt i vores profil, at vi især skal tage os af de lidt ældre, mens P3 tager sig af de yngre. Det ligger også i vores musikprofil, siger nyhedschef på DR Fyn, Peder Meisner.

Men radiostationen er opmærksom på, at de kommende generationer har helt andre medievaner.

- Vi gør os naturligvis nogle overvejelser om hvad vi skal gøre for at få fat i de unge. Vi konkurrerer jo om folks tid og der skal vi være opmærksomme på at vi kan fastholde fynboernes tid også i fremtiden, siger Peder Meisner.

Oversigt

    Oversigt