Ringe effekt af millionkampagne for flere søfolk

Rederierne og Danmarks Rederiforening har brugt 24 millioner kroner på en kampagne for flere unge til søfartserhvervet. Effekten er til at overse.

Danske rederier er sultne efter flere unge søfolk. Derfor har rederierne og Danmarks Rederiforening over det seneste halvandet år skudt 24 millioner kroner i en kampagne, der skulle få flere unge ind på de maritime uddannelser. Men effekten er indtil videre begrænset.

Det siger formanden for rektorkollegiet på de maritime uddannelsesinstitutioner, Anders Handberg Sørensen.

- Vi kan ikke vide, om der havde været andre tal på optagelserne, end hvis kampagnen ikke havde været der. Men ser man på sammenhængen mellem de penge, der har været brugt, og forskellen til forrige års optag på de maritime uddannelser, er det isoleret set begrænset, hvilken effekt det har haft, siger Anders Handberg Sørensen til Ritzau.

Pladserne på de maritime uddannelsesinstitutioner er fortsat ikke fyldt op efter årets sidste optag i august, og mest nedslående er det for skibsofficersuddannelsen på SIMAC i Svendborg, der endnu en gang kun har kunnet fylde halvdelen af pladserne op.

Rederiforeningens kampagne for flere unge til en karriere i Det Blå Danmark har fået offentligt milliontilskud fra Den Maritime Fond. Rektorer og forstandere på de maritime uddannelsesinstitutioner har undrende set til, mens de mange millioner er skudt af. Forstander på Svendborg Søfartsskole Kurt Kølle siger, at man ikke blev taget med på råd.

Oversigt

    Oversigt